Wanneer doorschakelen peugeot 206 1.4 uit 2000 (75 pk)? Toerenteller kapot.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik ben op zoek naar een antwoord specifiek voor deze auto met deze motor. Ben er erg benieuwd naar. Heb het idee dat de auto veel meer aankan. Ik schakel nu meestal 30, 50, 80 en dat is prima.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het goed is hoor je dat aan de auto. Ik heb een ford ka uit '98 en deze heeft zelfs geen toerenteller.
Ik heb een diesel en houd meestal aan:
Meestal meteen door naar zn 2
Boven de 30 naar zn 3
Boven de 50 naar zn 4
Boven de 70 naar zn 5

Antwoorden (3)

Ik gebruik nooit de toerenteller, ik luister altijd naar de motor. Als jij het gevoel hebt dat je motor niet meer lekker klink, moet je gewoon doorschakelen zodat die rustiger klink.
Vaak is het;
1 -> wegrijden
2 -> 30 km/u
3 -> 50 km/u
4 -> 55/60 km/u
5 -> 80 km/u
En als je een 6 heb rond de 100 km/u.

Maar zoals ik al zei; ik gebruik altijd gewoon het geluid van de motor. Ik neem aan dat je dit jezelf niet aangeleerd heb, misschien kan je bovenstaande proberen en dan tegelijk naar de motor te luisteren zodat het automatisme word?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik schakel de auto vaak op 'gevoel', maar je kan het ook aan het geluid van de auto horen wanneer je moet schakelen, ik althans.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals je nu rijdt gaat het prima.
Wil je iets zuiniger rijden zou ik het zo doen.
1 stilstand tot 10 km per uur
2 10 tot 30 km per uur
3 30 km tot 50 km per uur
4 50 km tot 70 km per uur
5 boven de 70 km per uur

Om zuinig te rijden kun je dit zo doen. Heb je vermogen nodig kun je even terug schakelen.
Het vergt even gewenning in het begin is 50 rijden in zijn 4 lastig (makkelijk harder), maar qua verbruik het gunstigst.

Op lange stukken kan je ook 50 in zijn 5 rijden. Maar de auto reageert niet adequaat op het gas pedaal
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wanneer het een 1.4 hdi betreft valt het vermogensverlies wel mee wanneer je in een hogere versnelling rijdt