Wie betaald als een autoberger een auto sloopt?

Zit net een oude aflevering van Wegmisbruikers te kijken waarbij een auto uit de bocht is gevlogen en in de berm terecht is gekomen. Auto is op enkele centimeters van een boom gestopt en verder geen schade. Wanneer de berger van de autoambulance de auto uit de berm wil slepen (aan de velg van het linker voorwiel) breekt de wielophanging.

Is het in dat geval verzekeringswerk voor die berger of is het op eigen risico van de bestuurder?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (2)

Over het algemeen is dit het risico van de bestuurder. De Berger is alleen aansprakelijk wanneer hij aantoonbaar in gebreken is geweest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je de aflevering goed bekijkt zou je zeggen de berger, hij probeert namelijk de auto uit de berm te slepen door een sleepband door de velg te steken waardoor deze niet meer draait. gevolg hiervan was dat de band vast liep in de grond en daardoor zoveel weerstand kreeg dat de hele voorwiel ophanging afbrak. NU wordt het alleen moeilijk om aan te tonen dat hij daadwerkelijk aansprakelijk is of dat de schade toch is ontstaan door dat de auto de berm in is gereden.