Hoe komt het dat het rijgedrag van mijn auto oncomfortabeler word naarmate ik er grotere wielen onder doe?

Audi a4 avant uit 2004 met 18" wielen

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Doordat er doorgaans op grotere velgen plattere banden op zitten gemonteerd. Hoe platter een autoband is hoe minder demping van schokken of geluid je hebt. Dit resulteert dus in slechtere comfort.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zit een dunneren laag rubber en lucht tussen de grond en je velg... dus minder demping.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat zou kunnen, maar de omvang van je wiel kan ruzie krijgen met de wielkast. Waarschijnlijk niet bij gewoon cruisen, maar wel als je een haarspeldbocht neemt.
Omdat elke wagen uitgerust is met GEHOMOLOGEERDE banden door de constructeur in samenwerking met de autobanden leverancier. Alle andere banden zullen nooit het comfort geven als de oorspronklijke gemonteerde banden. Zo éénvoudig is de waarheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
over het orgineel is vaak goed nagedacht
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
standaard zal er wel maximaal 16" onder gezeten hebben denk ik.

De volgende aspecten spelen een rol:
- vergroot afroloppervlak,
- grotere breedte,
- kleinere hoogte van de band.

De uitleg:

Wat je dan krijgt is dat je afroloppervlak vergroot wordt door het monteren van grotere wielen. een wiel met een grotere diameter heeft meer contactoppervlak met de weg. doordat de stuurinrichting, ophanging, stuurbekrachtiging, enz. allemaal geoptimaliseers is voor de standaard wielen, geeft deze de signalen "anders" door. Je kan het bijvoorbeeld merken dat de auto een beetje gaat "zoeken" en dat de bochten niet zo lekker lopen.

Vaak worden er ook nog bredere banden gemonteerd in combinatie met grotere wielen, wat het oppervlak dus nog meer vergroot en de bovengenoemde effecten dus nog verergerd.

De banden die op deze wielen zitten zijn vaak van het xxx/45 soort, de platste toegestaan dus. deze hebben een korte wang zoals dat heet en hebben weinig capaciteit om oneffenheden op te vangen en geven alles direct door.

Het ziet er natuurlijk wel mooier uit, maar als het rijdt als een natte dweil zou ik toch weer lekker iets kleinere wielen monteren.