Bij welke sneelheid moet ik in de 6de versnelling schakelen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
23.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er maar 3.

Antwoorden (9)

Ik doe dat bij 160..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en dan eindig je 'tegen je privé-auto? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL! Nee ik reed er bijna tegenaan;-) met inparkeren, en dan rijd ik wel iets rustiger hoor;-)
paulus811
14 jaar geleden
Mijn zestraps automaat regelt dat voor me, zelf schakelen is zooo 2009
AWM
14 jaar geleden
@paulus: Dan kunnen we elkaar een handje geven. Maar meestal staat ie in de Multitronic-stand :)
paulus811
14 jaar geleden
Multitronic; is dat een stand? Dat is toch een soort CVT van Audi? Die van mij staat bijna altijd in de S stand, ben er nog niet achter of dat nou voor Sport of Stress staat...
tot 10 = 1
tot 20 = 2
tot 30 = 3
tot 40 = 4
tot 50 = 5
vanaf 50 = 6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, in je opgevoerde 45km wagentje zeker, ha,ha!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Whaha nee hoor ;0 Gewoon een scooter en niet opgevoerd (Jaja, ze bestaan nog!) Idd, ben 17, maar mijn zus had dit van haar rij-instructeur. En bij mijn "privelesjes" van mijn zus zei ze dit dus. Vandaar ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het minnetje was niet van mij hoor, en ja, die privélesjes hebben we allemaal stiekum wel gehad, maar je mag best wel wat verder "doortrekken" in de versnelling hoor, anders heb je nog het gevoel dat je op de fiets zit! ;)
Zo snel als mogelijk....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij is geleerd:

10=2
30=3
50=4
80 = 5
100= 6
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij 100/110 km per uur kun je het beste in de 6e versnelling gaan. In heuvelachtig terrein zou ik het pas met 130 km/u doen, anders heb je een te hoog brandstofgebruik ivm te laag toerental wegens het klimmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf 2000 toeren is het rijden in een versnelling meestal economisch , bij BENZINE of gas en ongeveer 1500 toeren bij diesel.
Verder hangt dat af van de versnellingsverhouding, welke weer met het vermogen van de auto en zijn gewicht samenhangt.
Bij optrekken wel even terugschakelen als dat snel moet.
Dus voor "houd"snelheden kun je andere normen aanhouden dan bij accelereren.
Rijd ik in een stad, dan kan ik dus in zijn 4, maar schakel terug wanneer ik flink moet versnellen.
Het oude rijtje van een eerder antwoord geldt zeer algemeen, maar met het juiste toerental maakt de motor zo min mogelijk bewegingen maar levert wel voldoende koppel.
Met een te laag toerental rijden is slecht, de smering van de motor is PUUR toerental afhankelijk.
De olie zorgt voor de koeling IN de motor, het koelwater voert de hitte uit de auto en stelt een goede werktemperatuur in.
Ook de koelsnelheid is sterk toerental afhankelijk.
Helling op kun je dus beter wat meer toeren maken,
dan houdt je motor het veel beter vol.
De 6e versnelling kan al bij lage snelheden ingezet worden, voor accelereren moet je -vooral bij lage snelheden- flink terugschakelen.
Lui schakelen bij lage toerentallen is voor alle motoren slecht, zeker als je het gaspedaal ook nog diep in trapt.
De motor heeft per toerental een max vermogen,
wat bij lage toerentallen maar een fractie van het piekvermogen is.
Een motor van 100KW levert bij 1500 toeren vaak maar max.
30KW (benzine) of minder!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet even naar je toerenteller kijken en naar de motor luisteren. Ik zelf zet hem zo rond de 2500 toeren in zijn 6.
Ik rij dan ongeveer 120 km p/u. Maar dit is echt afhankelijk van je auto. Indien je niet boven de 100 km p/u mag en toch af en toe even snel wilt inhalen dan zou ik lekker in zijn 5 blijven. Maar als jij lekker constant 120 ad 130 km p/u wilt rijden dan is 6 wel relaxed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal gesproken moet je al bij 80 km je versnelling op 5 doen, ook omte bezuinigen. Dus wat mij betreft wat ook sharona ook al zegt 150/160 is wel redelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij is geleerd; luister naar de motor en kijk naar je toerenteller.

Een helling is toch ook anders dan een vlakke weg?