wanneer olie verversen?

om de hoeveel km moet de olie ververst worden van een auto die met benzine rijdt? in mijn vriendenkring zeggen sommige om de 2500 km, anderen om de 5000 km en er is er een die zegt pas om de 10 000 km, hangt het ook af of je alleen maar korte ritten maakt met de auto in stad of elke dag bv 100 km? alvast bedankt voor jullie antwoord

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Auto's
5.8K

Het beste antwoord

In de onderstaande link kun je dit opzoeken.
Rechts bovenin kun je je kenteken invoeren, dan ga je naar het tabblad specificaties je scrolt naar onder en onder het kopje service en garantie staat het vaak.

Veel moderne auto's hebben een boordcomputer deze geeft vanzelf aan wanneer dit moet gebeuren. Want het is inderdaad afhankelijk hoe je met de auto rijdt. Wanneer je lange stukken rijdt heeft de olie weinig te lijden. Wanneer je telkens kortere stukjes rijdt waardoor de olie direct na het opwarmen weer afkoelt heeft de olie veel te lijden.

Feit is wel dat het per auto verschilt. Om maar een drastisch voorbeeld te nemen bovengenoemde Skoda mag na 30.000 km nieuwe olie ontvangen. Maar de Ferrari F430 geniet al na een kleine 3000 tot 4000 km van een kleine beurt.
Zoals gezegd een drastisch voorbeeld met niet echt vergelijkbare auto's maar dit geeft wel een verschil aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In het instructieboekje van uw auto staat duidelijk aangegeven wanneer u uw olie moet verversen, dit staat in zowel als duur (tenminste 1 maal per jaar) en met het kilometrage (meestal bij 10.000km).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligt er aan hoe oud de auto is. Bij oudere types inderdaad meestal om de 10.000 km. Ik heb een nieuwe Skoda, daarbij hoeft het maar om de 30.000 km (of één keer per jaar, wat het eerst bereikt wordt).
Om zeker te weten, instructieboekje raadplegen of garage vragen.