Is het realistisch om een theorie examen binnen 48 uur te halen?

Ik heb nog nooit auto gereden, en heb helemaal al geen verstand van de theorie maar ik ben een snelle leerder en wil graag zo snel mogelijk mijn auto theorie behalen. Nu vraag ik mij dus af of dit realistisch is om dit te kunnen halen. Het zijn groepslessen en ze werken met hetzelfde materiaal als de CBR."

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (5)

Dit is realistisch ja. Er zijn rijscholen die klassen organiseren waarbij je een volle dag in een lokaal de hele theorie leert. En vervolgens de volgende dag met een bus, met z'n allen, naar de locatie voor de theorie gaat.

Zover ik weet redden de meeste mensen dat wel.

De theorie is bijna nooit het probleem van je rijbewijs halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij die 48 uur alleen maar telt als lesuren dan ja. Maar tel jij hiervoor dagen en slaap dan nee. Het is wel haalbaar maar niet aan te raden. Dan weet je het misschien voor je examen maar dan zakt het gauw genoeg weg daarna en het hele idee van de theoriexamen halen is dat je er iets van opsteekt en je het niet daarna weer net zo gemakelijk vergeet.

Neem je tijd voor het examen en de lessen. Je word geen betere besturder als je het sneller hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk het niet. Net zomin als je in 48 uur een vreemde taal kunt leren. De basis zal wel lukken maar de hoeveelheid stof en het niveau ligt toch iets hoger dan die van groep 7 voor het verkeersexamen;-)

Wat het theorie-examen betreft:

Je moet alle verkeersregels kennen en deze (aan de hand van beelden) zeer snel kunnen toepassen, net als in de praktijk. Bij de onderdelen verkeersregels en verkeersinzicht moet je 35 van de 40 vragen goed hebben om te slagen, een kleine 90% dus. Dat is veel hoger dan welk middelbareschoolexamen ook. In 2009 slaagde slechts 58,2% van de kandidaten bij de eerste poging voor het theorie-examen. Van de 'gevaarherkenningsvragen' hoef je er maar ongeveer de helft goed te hebben om te slagen.

De kennis moet dus snel te binnen schieten op het examen. Je ziet het plaatje met de bus die bij de bushalte weg wil rijden met de knipperende lichten... moest je die nu voor laten gaan... gauw even afleiden aan de rest van het beeld of het binnen of buiten de bebouwde kom is. En die tram kwam van links... moest hij nu voor of niet... even kijken of ik bestuurder ben op een voorrangsweg... En mocht ik nou niet stoppen bij de gele doorgetrokken streep of niet parkeren... en vanaf wanneer is het nu geen stoppen meer maar parkeren...

Proberen te slagen binnen 48 uur lijkt me hetzelfde als enkele dagen voor een schoolexamen trachten alle kennis er onder grote druk in te stampen, een examenpoging te ondernemen en daarna de examenstof weer snel te vergeten. Maar dat is bij de verkeerstheorie nu net niet de bedoeling, daar begint het net mee.
Computoon
11 jaar geleden
Ik ken genoeg mensen die met zo'n 'spoedcursus' theorie hebben gehaald. Het is dus zeker realistisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Absoluut wel! Je kan een spoedcursus doen bij www.theoriehuis.nl Gewoon in 1 dag klaar, gegarandeerd slagen en je vraagt zelf via hun site het examen in 2x klikken aan. DE links zitten erbij