Ik denk het niet. Net zomin als je in 48 uur een vreemde taal kunt leren. De basis zal wel lukken maar de hoeveelheid stof en het niveau ligt toch iets hoger dan die van groep 7 voor het verkeersexamen;-)
Wat het theorie-examen betreft:
Je moet alle verkeersregels kennen en deze (aan de hand van beelden) zeer snel kunnen toepassen, net als in de praktijk. Bij de onderdelen verkeersregels en verkeersinzicht moet je 35 van de 40 vragen goed hebben om te slagen, een kleine 90% dus. Dat is veel hoger dan welk middelbareschoolexamen ook. In 2009 slaagde slechts 58,2% van de kandidaten bij de eerste poging voor het theorie-examen. Van de 'gevaarherkenningsvragen' hoef je er maar ongeveer de helft goed te hebben om te slagen.
De kennis moet dus snel te binnen schieten op het examen. Je ziet het plaatje met de bus die bij de bushalte weg wil rijden met de knipperende lichten... moest je die nu voor laten gaan... gauw even afleiden aan de rest van het beeld of het binnen of buiten de bebouwde kom is. En die tram kwam van links... moest hij nu voor of niet... even kijken of ik bestuurder ben op een voorrangsweg... En mocht ik nou niet stoppen bij de gele doorgetrokken streep of niet parkeren... en vanaf wanneer is het nu geen stoppen meer maar parkeren...
Proberen te slagen binnen 48 uur lijkt me hetzelfde als enkele dagen voor een schoolexamen trachten alle kennis er onder grote druk in te stampen, een examenpoging te ondernemen en daarna de examenstof weer snel te vergeten. Maar dat is bij de verkeerstheorie nu net niet de bedoeling, daar begint het net mee.