Wat zijn de voor en/of nadelen als in je auto een sterkere accu zit dan nodig?

In mijn auto zat een accu van 44 ah maar is een accu van bijv. 55 of 66 ah slechter of beter of maakt dat niets uit?

11 jaar geleden
in: Auto's
48K

Het beste antwoord

Om te beginnen met een nadeel: De accu zal groter zijn en misschien niet passen en de accu heeft meer gewicht. Dit weegt m.i. niet op tegen de voordelen.
In de winter heb je meer vermogen om je auto te starten. Ook kun je langer gebruik blijven maken van de elektronische apparatuur in- en om de auto heen.
Op je dynamo zit een stroombegrenzer wat impliceert dat je dynamo niet harder maar wel langer moet werken om je accu {als hij al (gedeeltelijk) ontladen is} volledig op te laden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Netjes en volledig antwoord +je lijkt me dik verdiend

Andere antwoorden (2)

Mocht je meer elektrische apparaten in je auto gebruiken , zoals dvd achter ruit verwarming enz ja dan heeft een grotere accu wel wat zin , nadeel de prijs , past het wel , en ja heel fractioneel de dynamo moet iets harder werken om die grotere accu vol te houden . Ja bij meer accessoires dan de standaard uitvoering kan een iets zwaardere accu de boel beter aan . Vaak bij nieuwe auto's het standaard model een iets lichtere accu dan het luxe model met veel toeters bellen waar dan ook vaak een sterkere accu in zit .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan een accu zien als een vat water.
In een kleinere gaat minder water dan in een grote.
Met een grotere accu kan je dus langer stroom aftappen dan bij een kleinere. Dat kan erg handig zijn als je je licht eens laat branden maar vooral als je auto eens geen zin heeft om te starten is het erg prettig om wat langer door te kunnen starten zonder je accu leeg te trekken.
Je moet wel goed op het formaat letten!
Een grotere accu is letterlijk een grotere accu dus hij moet nog wel passen!