Het zijn reflecterende platen, waardoor je ze in het donker beter ziet, overigens zijn er ook andere kleuren.

Binnen Nederland zijn er diverse kleuren en vormen kentekens te zien. De kleuren zijn:

* Lichtblauw met zwarte letters/cijfers. Deze zijn bestemd voor personenvervoer (taxi's en taxibusjes)
* Donkerblauw met witte letters/cijfers. Voor voertuigen met een datum van toelating vóór 1 januari 1978 én een combinatie van 2x 2 cijfers + 1x 2 letters
* Groen met witte of zwarte letters/cijfers. Dit zijn handelarenkentekenplaten. Een handelaar mag zo'n plaat zelf aanbrengen op een auto die volgens de registratie bij het RDW tot de bedrijfsvoorraad hoort. Met de auto mag dan alleen gereden worden als dat voor de verzorging van de auto nodig is (proefrit, op weg naar de dealer enz.) en een auto met dit kenteken mag ook niet achtergelaten worden op een parkeerplaats of iets dergelijks.
* Wit met zwarte letters/cijfers. Kenteken dat een kopie is van het kenteken van het trekkende voertuig, bedoeld voor getrokken voertuigen met een totaal gewicht van minder dan 750 kg en voor artikelen die ervoor zorgen dat de gele kentekenplaat onleesbaar is. Tevens gelden deze platen voor tijdelijke kentekens.
* Geel met zwarte letters/cijfers. Overige voertuigen. Hierin zijn vele varianten, waaronder:
o Beginnend met een A: AFCENT in Brunssum
o Beginnend met twee A's: Koninklijk Huis
o Beginnend met een B: Bedrijfswagens
o Beginnend met een C: Diplomaten
o Beginnend met een K: Defensie (net als sommige L-kentekens)
o Beginnend met een M: Motoren
o Beginnend met een O: Opleggers die zwaarder zijn dan 10.000 kg (onbeladen)
o Beginnend met een V: Bedrijfswagens boven de 3500 kg (onbeladen)
o Beginnend met een W: Aanhangers
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zijn ze niet, en nooit geweest. NL heeft altijd verschillende kleuren gehad. Geel is natuurlijk wel typisch een kleur in het wegverkeer: goed zichtbaar en flitsbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onbenullig antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onbenullige vraag toch! 'het overgrote deel van onze nummerborden zijn geel' is niet helzelfde als 'onze nummerborden zijn geel'. De vraag als zodanig klopt niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gefeliciteerd je doet je naam eer aan :-) -1
De letters D en F zijn (vanaf 2006) voor bromfietsen.