waarom is een geimporteerde auto goedkoper in aanschaf?

Ik kan een geimporteerde engelse auto kopen, rechtsturend.
Een soortgelijke auto, stuur links, en/of kmstand met dezelfde specificaties kosten hier vaak het dubbele in aanschaf.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
3.8K

Het beste antwoord

Een reeds geïmporteerde auto met het stuur rechts moet wel stunten met de aanschaf prijs. Deze is namelijk minder gewild een rechtsgestuurde auto heeft volgens vele een hoop nadelen.
In de praktijk schijn je er snel aan te wennen maar je blijft tegen problemen aanlopen. Zo heb je minder zicht met inhalen en je zult als je alleen bent achteruit de parkeergarage in moeten of door de macdrive anders kun je niet bij het loket.

Verder zijn auto's uit andere landen veelal goedkoper omdat er nog geen (rest)BPM op verrekend zit (deze moet je betalen als de auto op Nederlandskenteken komt). Maar ook omdat het in landen zoals Duitsland iets normaler is om een nieuwe auto te kopen dan in Nederland. Dan moet de prijs lager zijn om mensen toch naar een 2e hands auto te lokken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De Nederlandse belastingdienst pikt een graantje mee. Als je een auto importeert, is hij in beginsel een stuk goedkoper. Als je de B.P.M. er bij telt en de keuringskosten e.d. dan kom je heel aardig in de buurt van wat die auto hier in Nederland kost.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een auto importeren hoeft niet perse goedkoper te zijn. Men importeerd dus alleen auto's waar voordeel uit te behalen valt: of door prijs of bijvoorbeeld omdat ze hier niet te koop zijn (merk/type en speciale uitvoeringen). Denk aan het betalen van BPM en soms de BTW! Een rechtsgestuurde auto heeft in nederland vaak ook een slechte restwaarde als je hem wil verkopen. Wat een auto werkelijk kost is de aanschafwaarde minus de restwaarde als je hem weer verkoopt. Kijk dus ook naar het feit hoe snel en voor hoeveel je de auto weer kan verkopen als je er vanaf moet!
De prijs van een import auto is inderdaad lager dan een Nederlandse auto. Dit is vaak ook het geval als je de BPM er bij optelt.

Dat geïmporteerde auto's slechter zijn dan Nederlandse auto's is een onzinverhaal om dure Nederlandse occasions te verkopen. Jaarlijks importeren meer dan 100.000 particulieren een auto uit Duitsland (zie statistieken RDW). De Belangrijkste reden om een auto te importeren is het kostenverschil wat vaak in de Duizenden euro's loopt.