Kan ik moderne radio/cd-speler (zie afbeelding) in mijn auto inbouwen?

Ik zou graag een nieuwe radio/cd-speler installeren in een mercedes 190d. Nu heb ik een foto gemaakt van de bekabeling die er is maar herken niet iets waar ik de radio/cd-speler mee zou kunnen aansluiten. De radio/cd-speler waar ik aan dacht was een lekker goedkope van bijv. Marquant (link: http://www.kijkshop.nl/product/121545/marquant-autoradio-mcr-1256/)

Ik hoop dat de afbeelding duidelijk genoeg is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
2.1K

Antwoorden (3)

hoi

als ik de bedrading zo bekijk dan zie ik een rode [ dat is je + ] .
de draden die ik zie die met zijn 2en op zo'n stekkertje zitten zijn van de boxen voor iedere box heb je 1 zo'n stekkertje nodig .
dan komen we bij de - draad die is meestal zwart als zwart ontbreekt dan moet je vanaf de radio de zwarte op een kaal stuk chassis doen [ op het metalen frame van de auto.]
dat is het .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier heeft duidelijk een Europees merk autoradio ingezeten, waarschijnlijk Philips of een van de Duitse merken Blaupunkt of Grundig van voor 1987.

Wat al gezegd is klopt: de bruine draden vanaf de kroonsteentjes met de stekertjes zijn de luidspreker draden. De rode + en de zwarte (die ligt er ook) -.
Alleen, de stekertjes kun je niet meer gebruiken, die moeten eraf.

Je kunt de Marquant radio hierop wel aansluiten maar deze heeft een gestandaardiseerde multiplug waarop in een keer de benodigde aansluitingen gemaakt worden. Dit is een universeel systeem dat op alle merken hedendaagse auto's voor radio inbouw wordt gebruikt.

Voor deze multiplug wordt vaak een contraplug bijgeleverd met een set draden eraan die je dan op de losse bedrading van de auto kunt aansluiten. Zit die niet bij de radio meegeleverd dan kun je die ook los kopen.

Let op: hedendaagse autoradio's hebben voor het opslaan en vasthouden van het zendergeheugen nog een (+) aansluiting nodig, meestal een gele draad, die permanent aan de accu moet zijn verbonden en dus niet afgeschakeld moet kunnen worden.
Anders verliest de radio elke keer als je het contact afzet alle opgeslagen zenders onder de voorkeurtoetsen.
Je zal dus een extra stroomdraad moeten trekken direct naar de + op de accu (vergeet niet een zekering erin op te nemen) om dit geheugen constant van stroom te voorzien.

De kleuren voor de speakerbedrading op de plug zijn meestal Wit (massa) plus een kanaalkleur: Grijs + rechtsvoor, Groen + linksvoor, Blauw + linksachter en Paars + rechtsachter. (dit is een voorbeeld, andere kleurcombinaties en/of kleuren zijn mogelijk).

Daarnaast zitten er nog de kleuren Rood (+ contactslot), Zwart (-) en Geel (+ permanent) op de plug en ook nog een draad die voor electrisch bediende uitschuifbare antenne's is bedoeld. (Groen/zwart of Grijs/zwart).

Hou er tenslotte rekening mee dat de inbouwruimte in de auto naar achteren zeer krap is en dat je dus wat moeite zult hebben om al die kroonstenen en plug goed kwijt te kunnen. Beter is het de verbindingen met zgn. klemkousjes te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Middenboven zie je achterin ook nog de steker van de antennekabel. Die moet ook nog in het nieuwe apparaat, anders werkt de radio-ontvangst niet goed.
Bordensteker