Welke snelheidsmeter is nauwkeuriger: die van mijn auto of die van de TomTom?

Ik merk dat er verschil zit tussen de snelheid die de TomTom aangeeft, en de snelheid die de auto zelf aangeeft. Welk meetsysteem is het beste?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
16K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat leesstof voor je: http://www.goeievraag.nl/vraag/werkelijke-snelheid-uitleg.33216
http://www.goeievraag.nl/vraag/netto-snelheid-navigatie.3084
http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-snelheid-teller-navigatie.1676
http://www.goeievraag.nl/vraag/juiste-snelheid.22534
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja goeie vraag! Viel mij ook al op en ik hou voor de zekerheid de snelheid van mjn auto maar aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had gezocht op de verkeerde zoektermen... en vond toen niet dat deze vraag al gesteld was!

Het beste antwoord

mijn antwoord op een soortgelijke vraag van 4 maanden geleden is onveranderd gebleven:

Je tomtom geeft de juiste snelheid aan. Door behulp van een aantal sataliten wordt je snelheid heel nauwkeurig berekend. Een kilometerteller heeft altijd wel een afwijking.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel natuurlijk satellieten :-)

4 maanden geleden | beantwoord via mobiel

+ de vragen die ik in je reactie gezet heb, lijkt me dit een gevalletje van beste antwoord kiezen en sluiten die vraag... :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Die van TomTom, die gaat via de satelliet, dus precieze plaatsbepaling en meting van snelheid, die van je auto via de ingebouwde electronica.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kilometertellers in een auto geven een tien procent hogere snelheid aan dan je daadwerkelijk rijdt. Dit doen ze om zichzelf in te dekken tegen mensen die op de bon worden geslingerd omdat ze net iets te hard rijden.

Het navigatiesysteem berekent de snel door te kijken hoeveel tijdverschil er tussen punt a en punt b zit, deze is eigenlijk nauwkeuriger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die van jou GPS (Global Positioning System ) staat immers in verbinding met satellieten en is zo goed als accuraat. Bij een constante snelheid geeft je GPS de geijkte snelheid aan.
Dit verhaal gaat niet op bij optrekken of afremmen, je GPS heeft dan enkele seconden vertraging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
TomTom geeft nauwkeurig de snelheid aan. MAAR alleen als je en aantal seconde dezelfde snelheid blijft rijden. Het rekent je snelheid uit als de tijd die je hebt gedaan over het afleggen van een afstand. Als je tijdens die periode hebt afgeremd, of gas bij het gegeven zal TomTom niet de juiste snelheid aangeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die van je tomtom ja.Als je grotere of een kleinere maat wielen onder je auto,dan klopt de snelheid die je snelheidsmeter aangeeft van je auto ook al niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
TomTom geeft een nauwkeuriger snelheid aan dan de snelheidsmeter van de auto.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een navigatie systeem geeft nauwkeuriger aan, mits je een constante snelheid rijdt. Bij het rijden in een stad zou ik er dus niet op vertrouwen.

De snelheidsmeters van auto's wijken iets af en geven vaak net iets meer aan dan dat je daadwerkelijk rijdt. Dit is om de veiligheid te waarborgen en te voorkomen dat je te snel rijdt.

De marge van 10% die je vaak hoort is hier overigens een fabel. Het gaat vaak maar om enkele Km/h als het gaat om de afwijken en daarbij speelt je snelheid ook nog een rol. Als je langzamer rijdt is deze afwijking lager dan als je sneller rijdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10% afwijking van de teller is een achterhaald iets, er zijn veel auto's en motoren die nagenoeg geen afwijking hebben met de teller.
GPS is betrouwbaarder bij een constante snelheid en in een omgeving waar het gps signaal minimaal gehinderd wordt door bijvoorbeeld bebouwing.
De moderne navigatie werkt tegenwoordig vaak behalve met het gps signaal ook met gemiddeldes, rij ik met 100 een tunnel in dan valt het signaal weg, als ik moet remmen en met 80 de tunnel uitkom geeft navi nog steeds 100 aan, om heel kort na de uitgang van de tunnel weer een werkelijke waarde te gaan aangeven.

Toch zou ik voor de navi gaan en goed kijken wat de afwijking tov je teller is, heb jeuiteindelijk het pientere kaste niet meer nodig als snelheidsmeter.