Hoe is eigenlijk de dekking (landelijk) van de diverse diensten van betaald parkeren via sms of bellen?

Apart, of in combinatie met elkaar?

Ik ben bezig met de aanschaf van mijn eerste auto. Ik heb een handicap en mijn auto is daar volledig op aangepast, maar allerlei faciliteiten zijn dat uiteraard niet. Nog even los van de enorme onhandigheid van een kaartje in je auto moeten leggen als in- en uitstappen gaat via een rolstoellift, kan ik op de meeste plaatsen niet bij de parkeerautomaat komen en/of niet hoog genoeg reiken om de automaat te bedienen. Dus kan ik geen kaartje kopen.

Nu kan ik me natuurlijk aan gaan melden bij al die diensten waar je via sms of bellen kunt betalen, maar ik wil graag weten of dat een beetje de moeite waard is. Al die diensten geven op hun websites aan in welke plaatsen ze allemaal zitten, maar ik heb geen idee hoe dat zich verhoudt tot het totale aantal plaatsen waar betaald parkeren van toepassing is. Het gaat mij dus een beetje om de verhouding van het aantal plaatsen in Nederland waar je wel en waar je niet op een dergelijke manier kunt betalen voor het parkeren.

Het gaat mij om die diensten waarvoor je géén smartphone nodig hebt en ook nadrukkelijk NIET om de parkeergarages, want daar pas ik toch niet in.

Toegevoegd na 2 dagen:
Misschien kan iemand die er gebruik van maakt mij vertellen of je vaker wel dan niet via deze diensten kunt betalen, of juist andersom? In hoeveel plaatsen het wél kan, is te vinden op sites van de aanbieders. Maar dit zegt weinig zonder te weten wat het totaal aantal plaatsen is waar betaald parkeren geldt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik jouw beperkingen lees, zou je in mijn optiek een invalidenparkeerkaart aanschaffen. Deze is zowel in NL als buiten NL te gebruiken. Dan hoef je zeker geen parkeerkaart te kopen, of moeilijk te doen om een bijdrage hierin te leveren. Vraag bij je gemeente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met dat je dan "zeker geen parkeerkaart" hoeft te kopen? In sommige gemeentes geldt dan wel dat je met GPK niet hoeft te betalen in zones waar betaald parkeren geldt, maar zolang daar nog altijd geen landelijk beleid voor is, moet je er toch op rekenen dat er veel plaatsen zijn waar je gewoon moet betalen. De laatste keer dat deze discussie in de politiek werd gevoerd, was een paar jaar geleden. 2009 ofzo? In elk geval: het voorstel strandde in de eerste kamer. Daarnaast is het gemeentelijke parkeerbeleid niet van toepassing op particuliere parkeerterreinen, dus veel terreinen die achter een slagboom liggen. Dit houdt in dat je in gemeentes waar vrij parkeren geldt voor gehandicapten, vaak juist bij ziekenhuizen en andere instellingen wél moet betalen. En dat zijn - heel toevallig - net de locaties waar ik wel eens moet zijn. Ook: een gehandicaptenparkeerkaart (invalidenparkeerkaart is de oude benaming ;-)) scháf je niet aan, die vráág je aan. En zoals je kunt zien in mijn reactie onder het eerste antwoord, heb ik zo'n kaart al jaren. Dat is dan ook het probleem niet: waar GPP's zijn die voldoen aan de eisen van extra lengte en breedte, en waar ze niet in de lengterichting achter elkaar zijn aangebracht (dit in verband met de extra ruimte die de lift nodig heeft aan de achterkant), zou ik meestal wel kunnen parkeren en uitstappen. Dat is het probleem niet. Het probleem is het kopen van een kaartje, terwijl de automaten niet toegankelijk zijn voor mensen die in een rolstoel zitten. Zéker als je niet kunt reiken.

Antwoorden (2)

Als je recht hebt op een invalidenkaart hoef je in veel (niet alle) gemeenten niet te betalen.

Kijk of je hier ik aanmerking voor komt en raadpleeg in jouw gemeente wat de regels hier voor zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gemeentes waar je niet hoeft te betalen wanneer je een gehandicaptenparkeerkaart hebt, zijn echt veruit in de minderheid. In de meeste gemeentes moet je gewoon betalen, waaronder die van mij. Ik heb al jaren een parkeerkaart en mijn passagierskaart is reeds omgezet naar een gecombineerde bestuurders/passagierskaart. Dat is echter geen oplossing voor het probleem van niet bij de automaat kunnen, en daar is de gehandicaptenparkeerkaart ook niet voor bedoeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik moet mezelf corrigeren: als ik zo de diverse online lijsten bekijk, zijn er toch wel meer gemeentes waar je niet hoeft te betalen dan ik wel eens van andere kaarthouders begrepen had. Eerder ongeveer 50/50. Maar het blijft ingewikkeld, omdat er ook gemeentes zijn waar je bijvoorbeeld niet hoeft te betalen als je op een GPP staat, en wel als je op een andere plaats staat (nu zijn die vaak niet ruim genoeg, maar een enkele keer zijn ze zo aangelegd dat ik ook op een gewone parkeerplaats mijn auto uit kan komen) en ook of er al dan niet een tijdsbeperking geldt verschil per gemeente, per parkeerplaats (GPP of niet) in sommige gemeentes ook per type kaart (met B-kaart mag meer dan met P-kaart) en hier en daar ook per wijk. Maar hoe dan ook: je moet er - los van die gehandicaptenparkeerkaart - rekening mee houden dat je op veel plaatsen gewoon moet betalen en hier een oplossing voor vinden. Ik begrijp wel dat je antwoord goed bedoeld was, maar het is gewoon geen antwoord op mijn vraag.
je hoeft je maar bij 1 van de aanbieders aan te melden, de gemeenten waar je mobiel kunt parkeren gelden voor alle aanbieders. Je kunt de gemeenten herkennen als er nummers met een telefoonlogo op de bordjes bij de parkeerautomaat staan.
Op de site van de aanbieders is ook een overzicht te vinden van alle gemeenten waar dat kan.
Je betaalt bij elke aanbieder een maandelijks abonnement en vervolgens de parkeertijd tussen aan- en afmelden.
Doordat je alleen de werkelijke parkeertijd betaalt is het vaak toch voordeliger dan met munten of chip.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je zeker dat die overlap bij alle aanbieders 100% is? Ik weet dat er twee zijn die eigenlijk hetzelfde zijn (ben even de namen kwijt, ben daar een paar weken geleden voor het eerst een beetje in gedoken) maar als ik bijvoorbeeld de lijsten van http://www.yellowbrick.nl/waar-werkt-het/ en http://www.parkmobile.nl/waar/werkt_app_parkeren_belparkeren_smsparkeren naast elkaar leg, zitten daar toch wel flinke verschillen in. Maar mijn vraag: wat is de dekking ongeveer? Ik weet waar je kunt vinden in welke gemeentes je met welke service terecht kunt, maar hoe groot is dat aandeel op het gehele aanbod van betaald parkeren in Nederland?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het trouwens echt goedkoper dan betalen aan de automaat? Ik vind die toeslagen met name bij kort parkeren best hoog, vaak voor aan- én afmelden, komt er toch allemaal weer bij. Bij gelegenheden waarbij je niet goed kunt inschatten vantevoren hoe lang je de tijd nodig hebt kan het wel handig zijn, maar bij alleen boodschappen doen bijvoorbeeld lijkt het mij vooral onnodig duur. Maar is jouw ervaring anders?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij Parkline heb ik geen toeslagen mits ik meldingen per SMS uitschakel, kijk voor de dekking op de tweede link in mijn antwoord.
Er zijn momenteel 50 gemeenten waar mobiel parkeren mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor zover ik weet hebben Parkline en parkmobile dezelfde dekking, met yellowbrick heb ik geen ervaring. Verschillen kunnen ontstaan met parkeergarages, op straat hebben ze allebei dezelfde rechten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zullen dan wel Parkline en Parkmobile geweest zijn, die praktisch hetzelfde zijn. Maar daarnaast heb je Yellowbrick, SmsParking, MyOrder, ParkMan, App-parking, Easy 3377, en waarschijnlijk nog wel een paar. Er zit overlap in hoor, maar volgens mij niet volledig. M.b.t. de kosten van Parkline: daar betaal je wel een maandelijks abonnementsgeld voor, toch? En als je de ontvangstbevestiging uit zet, betekent dit dat je per 'parkeeractie' niets meer betaalt? Want alle andere manieren van gebruik kosten 15 ct per keer, maar op de site staat inderdaad dat voor betalen via sms 15 ct geldt per ontvangstbevestiging, en dus niet per verzonden sms. Die kun je uitzetten, begrijp ik? En heb je enig idee in hoeveel gemeentes betaald parkeren geldt? Dat je in 50 gemeentes kunt betalen via sms is leuk, maar nogmaals: dat soort informatie is ook op de sites van de aanbieders te vinden. Ik wil weten hoe groot de kans is dat ik in gemeente A of B daarmee ook daadwerkelijk kan betalen. Trouwens: als een gemeente gebruik maakt van zo'n aanbieder voor parkeren via sms, betekent dit dan dat je er gebruik van kunt maken op ALLE plaatsen waar in die gemeente betaald parkeren geldt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het even nagekeken: bij Parkline betaal ik 2,50 per maand en 0,15 per parkeeractie. Het tarief is gelijk aan een kaartje uit de automaat, maar dan betaal je vooruit zodat je dan vaak meer betaalt dan wat de werkelijke parkeertijd kost.
Het wordt dus een afweging tussen gemak en kosten, bovendien moet je bedenken in welke gemeenten je regelmatig gaat parkeren. Als een bepaalde gemeente geen mobiel parkeren biedt dan kan het nog steeds handig zijn om het voor andere gemeenten wel een Parkline abonnement te hebben.
In alle gemeenten van het lijstje kun je SMS/bel/app-parkeren op plaatsen waar parkeermeters staan, in sommige gemeenten kun je ook in Q-park garages met Parkline parkeren. Het heeft geen zin om op meer diensten tegelijkertijd te abonneren, zoek gewoon die het voordeligst is.
Een voordeel dat mobiel parkeren boven kaartautomaten heeft is nog dat je zelfs vanuit je bed een parkeeractie kunt beginnen als je de vorige dag al aangekomen was en 's-morgens niet vroeg een nieuw kaartje moet trekken.
Succes bij je overwegingen, discussie gesloten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
N.a.v. laatste zinnetje: "discussie gesloten"; Sorry Koos, ben je mijn vragenvuur zat? Ik ben echt heel blij met je ervaringen hoor! Ik vraag me alleen wél af of je niet een grotere dekking krijgt door je bij meer diensten aan te melden, (niet allemaal natuurlijk, maar twee of drie grote) omdat de genoemde plaatsen waar deze service aanwezig is, echt wel afwijken op de diverse sites. Wel fijn trouwens om te weten dat zo'n vermelding op de site dan geldt voor álle betaald-parkeren plaatsen in een gemeente. Dat biedt de mogelijkheid om daadwerkelijk van tevoren op te zoeken of je ergens kunt betalen of niet. Zo heb ik ook al een lijst uitgeprint met tankstations door het hele land die een speciale service bieden voor mensen met een handicap die graag hulp willen bij het tanken, toch fijn dat er bedrijven zijn die hier aan denken :-)