Auto renault19 1993 kachel slecht wordt niet echt warm?wie heeft goede raad?

weet jij de oorzaak?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

Dit kan diverse oorzaken hebben.
- Thermostaat defect
- Kachelradiateur defect/lek
- Kachelslang lek
- Diverse problemen met het koelsysteem van de motor waardoor de motor niet op de juiste temperatuur komt en dus de kachel ook niet kan verwarmen.

Kortom; even laten nakijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als de kachel niet echt warm wordt,eerst de koelvloeistof controleren of deze niet onder peil staat.
De kachel is een kleine radiateur,waar de koelvloeistof doorheen loopt,met daarachter een ventilator die de warme lucht de auto inblaast.
Bij te weing koelvloeistof,kan er lucht in de leiding zitten en deze wordt niet warm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als alle vloeistoffen op peil zijn en de kachel niet warm word is het ook mogelijk dat deze verstopt zit met kalk of andere vervuiling,indien er nog iets van warmte door komt is het mogelijk om het systeem te terinigen met een reinigingsmiddel voor koelsystemen,dit voeg je toe aan het koelmiddel,waarna je enkele dagen met de auti aan het verkeer deelneemt,daarna aftappen en het koelsysteem opnieuw vullen met koelvloeistof,als de kachel nu wel warm word was het systeem vervuild. Het risico bestaat wel dat er delen van je koelsysteem gaan lekken omdat je het vuil wat zich heeft vastgezet in kleine lekken weggespoeld worden waarna het lek zichtbaar word.(het lekte al maar je zag het niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In deze omstandigheden (vrij koud buiten) is het soms zo dat er helemaal geen probleem is, maar dat de radiator een relatief grote afkoeling teweeg brengt op je koelsysteem. Als de temperatuurmeter wel iets oploopt, maar ruim onder de 90 graden blijft steken terwijl het een maand of zo geleden nog prima werkte, dan kun je eens proberen een stuk van de radiator af te schermen van de rijwind. Je kunt hiervoor een stuk hard plastic voor de radiator plaatsen.

De radiator (zie plaatje) vind je wanneer je je motorkap opent meestal direct midden voor, het lijkt wel wat op een radiotor thuis en is voorzien van een fan. De fan moet natuurlijk wel vrij kunnen draaien en je geplaatse afscherming moet niet van zijn plaats komen, eventueel vastmaken met een tie-wrap oid.

Uiteraard ook de komende tijd goed de motortemperatuur in de gaten houden en tegen de tijd dat het buiten weer warmer wordt weghalen. Oververhitting van de motor is heel slecht, maar een te koude motor zorgt voor onnodig veel brandstofverbruik. Als je het idee hebt dat de boel te warm wordt snel de binnenverwarming hoog aanzetten (voluit en lekker laten draaien)

Auto's uit die tijd werden ook nog wel eens uitgevoerd met een originele afdekplaat, geen idee of dat voor de ren19 ook zo is eigenlijk, maar dit is zeker het proberen waard.