Hoe heet het metertje in het dashboard wat de temperatuur van de motor meet, in een auto?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
6K

Antwoorden (5)

Dat is een temperatuur meter;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Temperatuurmeter zo heet ook zo een metertje.
11 jaar geleden
Als je onderscheid wilt maken met andere temperatuurmeters (bijv. voor de buitentemperatuur, waarvoor veel auto's ook een metertje op het dashboard hebben) kun je spreken van olie-temperatuurmeter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de bedrijfstemperatuur van de motor afleest, dan spreek je van de motortemperatuurmeter. Deze zit met het voel-element in de koelvloeistof. Als er al een olietemperatuurmeter aanwezig is, kan deze temperatuur beduidend hoger oplopen dan de koelvloeistof temperatuur. Meestal is er een warmtewisselaar gemonteerd, die bij koude motor, middels de olie, de koelvloeistof sneller op bedrijfstemperatuur brengt en de olie koelt.
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bedrijfstemperatuur word NIET gemeten via de koelvloeistof!
ten onrechte word vaak aangenomen dat as de koelvloeistof op temperatuur is de motor ook op temperatuur is (en dat de auto dan dus zwaar belast kan worden). De temperatuur van de olie is een betere graad meter om te kijken of een motor op bedrijfstemperatuur is. "bij koude motor, middels de olie, de koelvloeistof sneller op bedrijfstemperatuur brengt" ook niet waar. De koelvloeistof is namelijk veel sneller warm dan de olie!
Koelvloeistof kan na een minuutje of 5 al zijn ideale waarde bereiken, olie doet hier al snel 15 minuten over (een en ander natuurlijk afhankelijk van de rijomstandigheden)
jc54
11 jaar geleden
De auto's waar ik zelf aan werk, meten en werken zoals ik heb beschreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan ben ik wel nieuwsgierig welke auto's met dit principe werken, waarbij de olie sneller warm is dan de koelvloeistof.
Mijn ervaring is namelijk dat de olie er veel langer over doet.
jc54
11 jaar geleden
Ik werk voornamelijk met vrachtwagens. Daar zit dan wel zo'n 60 liter koelvloeistof op en zo'n 40 liter motorolie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah...vandaar...ja, dan heb ik er beeld bij
Aan de motor worden doorgaans 2 temperaturen gemeten en op het dashboard weergegeven. Olietemperatuur en temperatuur van de koelvloeistof.
Dus olietemperatuurmeter of koelvloeistoftemperatuurmeter.