Waarom moet ik voor een auto op LPG meer wegenbelasting betalen dan voor een benzine-auto?

terwijl LPG toch de schoonste, minst milieu belastende brandstof van de twee is...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
6.4K

Het beste antwoord

Je betaalt minder voor LPG, dus minder accijns. Verhoogde wegenbelasting vermindert zo het verlies aan inkomsten van de overheid. Misschien klinkt het cynisch, maar accijns op benzine en op sigaretten is niet om je te ontmoedigen, maar om de schatkist te spekken!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wat is het gewicht van de auto?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat LPG een bijproduct is van het raffinage proces wordt het voor minder geld verkocht dan andere brandstoffen. Daar de regering dan minder inkomsten heeft aan accijns en belastingen per verkochte liter compenseren ze dat door LPG rijders meer houderschapsbelasting aan te rekenen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is de kromme, geldgraaiende politiek van Nederland. In duitsland betaal je maximaal hetzelfde als benzine en is het dus al snel voordelig om op LPG of CNG te rijden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het klinkt raar maar...
dat is om te voorkomen dat iedereen op LPG zou gaan rijden. Als dat zo was is er niet genoeg. Daarom is het eigenlijk alleen rendabel als je op of (het liefst) boven het omslagpunt zit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waar maak je, je eigelijk druk over? De wegenbelasting word binnen een aantal jaar afgeschaft en hiervoor in de plaats komt de kilometerheffing. Of wel het rekeningrijden. Dus dan zul je veel goedkoper uit zijn als je een stuk minder rijd dan je buurman in een diesel zonder roetfilter...

Voor mij gaat het in ieder geval niets uitmaken of dat ik op benzine, diesel, of LPG rij. Want op grijs kenteken word hier geen onderschijd in gemaakt...