Laatst hoorde ik na een stuk rijden van 1000 km een tik uit de motor van mijn xsara Picasso.wat kan dit zijn?

Oliepijl was iets laag en snel bijgevuld, tikje was toen weg.. Wat is dit geweest?
Een gevaarlijk laag oliepijl?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (2)

Dat zou kunnen komen van de keerringen (segmenten) rond de zuigers.
Als het oliepeil te laag is krijgt u geen opgeworpen olie meer onder in de zuigers.
Het is de krukas die de olie opwerpt maar dan moet het olieniveau voldoende zijn.

Toegevoegd na 41 minuten:
Ik heb een afbeelding toegevoegd van een zuiger met segmenten er rond. Deze hebben een klein beetje speling in die kamer van de zuiger. Zonder, of zelfs met een beetje te weinig smering kunnen die zachtjes gaan tikken maar erger nog enorme schade toebrengen aan de cilinderwand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vermoedelijk je hydraulische kleppen !

Omdat je oliepomp niet voldoende olie boven in de kop kan pompen kunnen de klepstoters geen oliedruk meer opbouwen om de kleppen te openen dat is het tikkende geluid geweest