Wat te doen als je lucht bij je remvloeistof hebt zitten van de auto?

Ik was denk ik dus te laat met het bijvullen, vertelde mijn vader mij.

Maar hij remt dus nu wel alleen een stuk trager.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
4K

Het beste antwoord

Onmiddellijk je remsysteem laten controleren. Als je moet bijvullen is er namenlijk ook wat weg! Lucht komt niet vanzelf in je systeem en zeker niet zomaar in de remvloeistof. Kennenlijk is er ergens een verlies van remvloeistof waardoor het niveau in het reservoir daalt. Komt deze onder het minimum dan zal er via het compensatiegaatje in de hoofdremcilinder lucht in het systeem komen. Dit kan tot zeer gevaarlijke situaties leiden. Maar..... als je auto trager remt en je het rempedaal niet tot aan de bodem intrapt kan ook je rembekrachtiger defect zijn. Laat het svp nakijken. Niet alleen voor jouw veiligheid maar ook voor je medeweggebruikers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Niet alleen trager, maar ook als een spons.
Als de wiedeweerga (laten) ontluchten, is echt gevaarlijk.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik was er al bang voor :(
Weet je ook of dat duur is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en een plusje. Bedankt.
AWM
14 jaar geleden
Ik vermoed enkele tientjes, is een half uurtje werk voor een handige monteur.
Ze gaan dit doen:
http://www.tuning-gids.nl/remmen_ontluchten.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke dat is te doen dan gelukkig. Interessante link trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijf toch bang antwoordman dat de lucht er niet vanzelf inkomt. Niet dat ik zomaar een antwoord geef maar hierin kennis van zaken meen te hebben. Natuurlijk kun je het systeem ontluchten maar daarmee is het probleem niet opgelost. Zoals ik in mijn antwoord vermeldde komt lucht er echt niet vanzelf in.
AWM
14 jaar geleden
Dat kan best kloppen, TegenXinnig. Als na ontluchten het probleem weer terugkomt, dan weet je dat zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je beste A.M. Net als JIJ probeer ik de vraagsteller te dienen met een goed antwoord en de punten kunnen mij gestolen worden.
AWM
14 jaar geleden
Ik snap je reactie niet helemaal?
Het niveau van de vloeistof kan op twee manieren zakken.
1. Doordat de remmen slijten en dus de remblokken dichter bij de schijf gaan staan. Het gevolg is dat het niveua iets zakt.
2. Lekkage. Dit kan uitwendig zijn aan bijvoorbeeld een leiding of aansluitting; maar ook kan de rembekrachtiger inwendig lekken.

Het feit dat je moet bijvullen duid erop dat er iets niet goed is.
Dus eerst het probleem op (laten) lossen, dan bijvullen en vervolgens onluchten. Dit alles om jou veiligheid en die van anderen te garanderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt naar een service centrum of garage gaan ,of je remmen zelf ontluchten, zelf ontluchten doe je als volgt.
Zorg voor hulp.
Neem een goed passande ringsleutel (meestal 8- 10 mm)
1 Zoek de ontluchtingsnippel onder de auto bij je trommelremmen.
2 Vraag de hulp om een aantal keren pompend te remmen totdat de tegendruk op het pedaal toeneemt.
3 Nog eenmaal het pedaal indrukken en dan onderin vasthouden
Ondertussen de nippel losdraaien zodat de lucht kan ontsnappen.(pas op er spuit remolie uit de nippel)
en de nippel weer vastdraaien voor dat de hulp het rempedaal weer loslaat.
4 Herhaal vanaf 2 totdat alle lucht uit het remsysteem verdwenen is .
5 Doe ook de andere kant .
6 Vul de remolie aan tot het voorgeschreven niveau.
Als dit helemaal nieuw voor je is is het beter om een keer te kijken bij iemand die dat al vaker gedaan heeft.
succes .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor het ontluchten wel eerst de remvloeistof bijvullen omdat het anders niet wekt .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste is om dit bij een garage te laten doen. Niet zozeer omdat je het zelf niet kunt, maar omdat zij daar speciale middelen hebben om de olie op te vangen. We moeten wel een beetje aan het milieu denken toch?
Huur desnoods een plek voor 15-30 min in een "doe het zelf" garage en maak gebruik van hun middelen.
Zie hier een voorbeeld van zo'n garage:
http://www.doehetzelfgarageoss.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1