Hoeveel koolmonoxide mag een auto maximaal uitstoten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
2.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je zeker dat je koolmonoxide bedoelt en niet CO2, dus kooldioxide? Daarop rekent men gewoonlijk de vervuiling door een vervoermiddel op af, op de uitstoot van CO2. Als je een wagen hebt die minder dan 100 gram/km uitstoot, is dat al een heel milieuvriendelijke en zo zijn er niet veel van.

Het beste antwoord

De normen voor emissie worden in Brussel vastgesteld en verschillen per type voertuig. Hierover zijn meerdere Euro normen verschenen. Na Euronorm 4 is de maximale emissie voor CO2 niet meer bijgesteld. Volgens de Euro 5-norm (die nu geldt) zijn de

Emissies van dieselvoertuigen:

koolstofmonoxide: 500 mg/km;
deeltjes: 5 mg/km (een verlaging met 80% in vergelijking met de Euro 4-norm);
stikstofoxiden (NOx): 180 mg/km (een verlaging met meer dan 20% in vergelijking met de Euro 4-norm);
gecombineerde emissies van koolwaterstoffen en stifkstofoxiden: 230 mg/km.

Emissies van voertuigen op benzine, aardgas of LPG:

koolstofmonoxide: 1 000 mg/km;
niet-methaan-koolwaterstoffen: 68 mg/km;
totale koolwaterstoffen: 100 mg/km;
stikstofoxiden (NOx): 60 mg/km (een verlaging met 25% in vergelijking met de Euro 4-norm);
deeltjes (alleen voor voertuigen met directe injectie die op een arm mengsel draaien): 5 mg/km (nieuwe grenswaarde die niet bestond in de Euro 4-norm).

Euronorm 6 gaat in per 1 september 2014.