tijdens het starten van mijn auto ontstaat er een korte spanningsdip, waardoor mijn dashboard klok op nul staat. komt dit door de accu?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
6.8K

Het beste antwoord

Dat komt omdat er te weinig stroom overblijft voor ie dashboardklokje.
Dat kán komen door een te slappe accu maar je kan stroom vergelijken met water, alles gaat van je accu naar je startmotor en er blijft niets over voor de rest.
Dat kán omdat je accu te slap is (te weinig ampere om beiden te voorzien van stroom)
Dat kán omdat je startmotor te veel stroom vraagt
En dát kan weer omdat je startmotor versleten is ( kogellagers versleten. Teveel interne weerstand)
of omdat de stroom teveel weerstand ondervind ( gecorodeerde verbindingen, slecht aarde contact)

Verwissel je accu eens voor een nieuwe, als het dan over is lag het aan je accu, kijk dan eens naar je aarde lint. Êen metalen lint dat tussen chassis en je motorblok of versnellingsbak zit, klem daar êen startkabel tussen en probeer het dan nog eens, start ie dan wel zonder gedoe dan moet je dat pint dus vervangen.

Toegevoegd na 57 seconden:
Pint is natuurlijk lint. ( waar het hart van vol is...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit kan je testen door een accu paralel aan jouw accu te zetten. (Een ander auto met startkabels + aan + en - aan -). Als dan de spanningsval je klok niet op nul zet, dan ligt het aan de accu. In het andere geval kan er ergens een grote overgangsweerstand in je startcircuit zitten, of een slechte massaverbinding (is ook een grote overgangsweerstand).
jc54
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij een plus maar zou er aan toe willen voegen:
Start de auto eens met de verlichting aan. Door de spanningsval wordt de verlichting minder maar moet niet gaan 'gloeien' Gebeurd het gloeien wel dan is je accu defect of zoals je zegt een slechte massa.
Ook het klokje of dashboard verlichting kan een slechte massa verbinding hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het zelfde met mijn motor zo nu en dan maar naar mijn idee komt dat vaker voor met nat weer.. dus soort kortsluiting
Dat er een spanningsdip ontstaat, wil niet altijd zeggen dat de accu de schuldige is.
Je startmotor kan aan het eind van zijn leven ook zoveel stroom trekken voor een spanningsdip.