Wanneer is het verstandig om een diesel auto te nemen?

Waar ligt het omslag punt, de wegenbelasting is flink duurder. Brandstof (Wat) goedkoper

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
2.5K

Het beste antwoord

Dit is van een aantal factoren afhankelijk. Denk aan het aantal kilometers per jaar, de aanschaf van de auto, het onderhoud, de provincie waar je woont, de afschrijving etc.

Je moet dus al deze gegevens verzamelen en dan gaan berekenen. Uiteindelijk kom je uit op een bedrag per maand en als dit van de diesel lager is dan zou je moeten overwegen om een diesel te gaan rijden.

Berekenen van een kostprijs per maand kan bij de eerste bron en bij de tweede kun je het verschil tussen benzine en diesel berekenen.

Succes

Toegevoegd na 1 minuut:
NB; Merk, type, inhoud motor etc speelt ook mee. Ga je vergelijken vergelijk dan in eerste instantie eerst twee auto's van hetzelfde merk en type; de een met benzine en de ander met diesel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is zeer verschillend per auto. Dat moet je echt even op je gemak uitrekenen. Met veel dingen moet je rekening houden. Wegenbelasting, verbruik van een benzine of dieselauto, aanschafprijs (vaak hoger bij een diesel) en de afschrijving (hoeveel is hij nog waard na een paar jaar). Al deze dingen bij elkaar opgeteld geeft aan waar het omslagpunt ligt waar een dieselauto bijvoorbeeld goedkoper wordt dan een benzineauto.

Ik weet wel dat op dit moment het omslagpunt van een Volkswagen Polo Buemotion II op 0km ligt. Dit omdat er geen wegenbelasting en bpm voor de auto betaald hoeft worden.

Misschien is het verstandig om het een keer uit te laten rekenen door een autodealer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onderhoudsbeurten voor een diesel zijn ook een stuk duurder. Ik heb het bijna twee jaar geleden uitgerekend en toen heb ik de hogere aanschafprijs van een diesel niet eens meegenomen. Ik kwam uit op een omslagpunt van ongeveer 18500 kilometer per jaar. O,dat ik minder rijd, heb ik toen voor een 4 jaar oude benzine-auto gekozen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leaseplan houdt een omslagpunt van 18.000 km aan.

Bij Leaseplan:, als je per jaar meer km rijdt dan dat MOET je een diesel aanschaffen, bij minder MOET je een benzine auto aanschaffen. (Tenzij je veel extra wilt betalen natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het televisie programma Kassa heeft hier zeer recent onderzoek naar gedaan en dit getest..
Hier wordt uitgelegd wanneer het omslag punt is van benzine naar diesel en voor wel type auto's dit geldt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je heel veel kilometers maakt, dan is het pas verstandig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is veel?
dat verschilt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet zo veel rijdt, is het verstandig om een dieseltje te nemen...
betaal je weinig wegen belasting.