Was het nu gisteren wel of niet de drukste ochtendspits ooit?

'Er moet volgens een woordvoerder van de ANWB wel bij het nieuwe record worden gezegd dat het oude spitsrecord, 985 kilometer op 8 februari 1999, nog op een oude manier werd geteld. "Als dat op de huidige manier zou worden geteld was het 1500 kilometer geweest.""
http://www.nu.nl/binnenland/3003907/recordspits-sneeuwval.html

1 Was het nu gisteren de drukste ochtendspits ooit of niet?
2 Waarom veranderen ze de getallen van 8-2-1999 niet in de nieuwe getallen zodat dat het record blijft?
3 Wat was het oude systeem en waarin verschilt het van de nieuwe?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.6K

Het beste antwoord

Het was de drukste ochtendspits ooit gemeten. Dus het is officieel een record. Je moet namelijk wel iets meetbaars hebben om van een record te spreken. Dat is ook de reden dat de resultaten van 1999 niet zomaar aangepast kunnen worden.

Dat het in 1999 mogelijk nog drukker was, is niet gemeten en zoals je opmerkt komt dat door een verschillende file meetcontrole. Vroeger werden files waargenomen aan de hand van hectometerpaaltjes. Aan de hand daarvan werd het begin en het eindpunt van de file bepaald. Een tijdrovend werkje en bovendien niet erg secuur.
Tegenwoordig wordt een file gemeten aan de hand van electrische signalen. Als een grote groep mobiele telefoons op een weg wordt gesignaleerd die niet of langzaamrijdend voorruit gaan spreken ze van een file. d.m.v. deze methode speur je veel meer files op. Ook op N wegen waar bijvoorbeeld geen hectometerpaaltjes zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Als je de files op de provinciale wegen er bij telt, wat de ene instantie wel en de andere niet doet, was het idd de drukste ochtendspits ooit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de ochtendspits was juist rustiger, slechts 400000 ipv de normale 600000 in de dinsdagochtendspits. Was te horen op radio 1, de link staat hieronder, skip even naar minuut 56