Hebben auto's van hetzelfde model altijd de tankdop aan dezelfde kant?

of maken ze bij hetzelfde model de tankdop zowel aan de linker als de rechterkant? om ervoor te zorgen dat ongeveer de helft van de auto's aan de linkerkant en de andere helft aan de rechterkant. Dit natuurlijk om ervoor te zorgen dat bij het tanken er geen onnodig lange rijen ontstaan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1K

Het beste antwoord

Van het zelfde model zitten de tankdoppen altijd aan de zelfde kant. Sterker nog Europese auto's hebben de tankopening meestal aan de rechterzijde en Japanse auto's hebben de tankopening meestal aan de linkerzijde.
Ik vroeg me af waarom dit zo was. Ik kan de vraag moeilijk kopiëren via de app maar wanneer je het woord orengine (fout geschreven vandaar makkelijk te vinden) in tikt staat die bovenaan.

Uitzonderingen zijn met name sportauto's en combo's en bussen.

Maar van het zelfde type is de tankopening altijd aan de zelfde zijde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij hetzelfde model zullen ze dat nooit doen, zou alleen voor extra kosten zorgen, omdat je dan linker en rechteronderdelen moet gaan maken. Autofabrikanten interesseert het geen niks dat er lange wachtrijen zouden staan bij de tankstations. Ze zouden wel auto's gaan maken met linkertankdop als de rest rechts zou zijn en dat een voordeel op zou leveren met verkoop, dat voordeel zou snel wegvallen als de concurrentie dat ook weer zou doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Auto's van hetzelfde merk zullen vast de ene keer links en de andere keer rechts de dop hebben, maar dan wel met compleet andere modellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is een logische verklaring. Daar waar men rechts rijdt zit de tanksop links. Waar men links rijdt zit de dop rechts. Helaas is de stelregel wat verwaterd. De meeste auto's in Engeland worden namelijk in rechtsrijdende landen gebouwd.

In Japan (links) gaat het wel op. Maar een auto zoals de Suzuki Splash en zijn tweelingbroertje Opel Agila is fan weer lastig. Identieke auto's, maar de positie van de dop wordt bepaald door de hoofd fabrikant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zo logische verklaring vind ik het niet...ik rij rechts (nederland) heb een Opel en een Ford en beide auto's hebben de dop rechts.
Als je rechts rijdt (NL) is de dop rechts. Zo sta je bij het tanken aan de veilige zijde vd auto. Auto's die je passeren laten de auto rechts van zich. Ze rijden je links voorbij. In landen waar men links rijdt, is dat anders om. Een verschil is met busjes als bedrijfsauto. De chauffeur is sneller bij de tankinlaat, en zo'n bus wordt minder snel over het hoofd gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus alle auto's in Nederland hebben de tankdop rechts?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin (ik rij in Nederland en heb gewoon mijn dop links zitten) Buiten dat, als een Engelsman dus met de auto in Nederland rijdt wisselt de tankdop spontaan van plek?