Als een accu van een auto kapot is kan die dan nog geladen worden met een acculader in huis?

Volgens de garage was mijn accu stuk,nu heb ik deze aan de lader gezet om te checken of het echt zo is aangezien ik het idee vaak heb dat een garage dat zegt zodat je een nieuwe accu bij hun koopt.
Nu staat ie bijna 24uur aan de lader en is bijna vol volgens de lampjes op de lader.
Hoe kom ik er nou achter of de accu echt kapot is ?
Laadt een accu eigenlijk wel op als deze echt kapot is ?
Kan iemand mij uitleggen hoe dat precies werkt.
Ik weet dat er platen inzitten die krom getrokken kunnen zijn en dat daardoor dan de accu kapot is maar dit kan ik niet zien.
Als de accu d.m.v. een acculader in huis wel gewoon oplaadt waarom dan niet in de auto d.m.v. de dynamo ?
De dynamo is prima in orde.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
2.2K

Antwoorden (2)

De capaciteit van de chemische reactie in een accu word steeds minder dus heeft vermogen verlies, hij laad wel bij maar vooral met dit weer zal de accu zich niet voldoen aan je eisen een accu gaat gemiddeld 4-6 jaar mee met normaal gebruik
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is kapot ? Kan gewoon zijn dat hij bij deze temperaturen niet zijn volle vermogen meer kan geven om hoger vermelde reden. (bij vrieskou verliest zelfs een goede accu tot 40% van zijn vermogen). Dus een oude accu = ouder dan 5 jaar is waarschijnlijk niet meer sterk genoeg. Het is niet omdat uw lader "vol" aangeeft dat hij effectief nog voldoende vermogen zal geven. Dit kan uitgetest worden met een speciaal toestel maar eenvoudiger : plaats de "geladen" accu terug in de wagen (met propere connecties) en meet met een voltmeter de spanning over de polen tijdens het starten.
Zakt die onder de 10 volt dan mag je de accu wegdoen.
Als u uw auto nog een tijdje wil houden koop dan een echte merkbatterij (Bosch, varta, etc.en geen stikkerbatterij )