klopt het dat mensen in het donker vaker slecht rijden

Ik ben net bijna aangereden 2keer maar ik zat niet fout

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
Cryofiel
11 jaar geleden
Zat jij op de fiets, was je voetganger, of reed je op of in iets gemotoriseerds?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een klein led-lampje met een batterij die bijna leeg is als enige lamp?
Ritsuka
11 jaar geleden
Had je wel fatsoenlijk licht? En hield je je aan de regels en snelheid?
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik heb er momenteel ook meer moeite mee. Vooral fietsers en voetgangers zie ik nog wel eens over het hoofd.

Het beste antwoord

Het is in deze tijd van het jaar zo dat veel mensen weer moeten wennen aan rijden in het donker. In jan-maart zijn we er veel meer aan gewend.

Verder is het zicht gewoon minder maar de donkere tijd van het jaar gaat ook gepaard met slechter weer en dan is het lastig bepalen wat er door het donker komt en wat door het slechte weer.

Ik zelf word bijv veel minder afgeleid als ik in het donker rijd, ik zie veel minder andere dingen om me heen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Onderzoek van Direct Research onder 1000 automobilisten wijst uit dat 42 procent van de Nederlanders moeite heeft om goed te zien in het donker.
http://www.gezondheidsnet.nl/goed-zien/nieuws/9117/bijna-helft-automobilisten-ziet-slecht-in-donker
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, het zicht is slechter en vaak hebben de mensen al een hele dag erop zitten en zijn ze dus wat vermoeid. Donker is niet de meest ideale omstandigheid om auto te rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja je ogen moeten wennen aan de nacht vandaar dat je niet goed ziet dat noemen ze nachtblind
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Nachtblindheid is iets heel anders dan het moeten wennen aan het donker.
Naast dat het zicht slechter is en de overige dingen die men hierboven al vertelt heeft, heeft men (met name jongeren) als het donker wordt de neiging het gaspedaal wat harder in te trappen.
Ik betrap mezelf hier ook wel eens op, helaas.