Hoe verloopt een bocht in een weg buiten de bebouwde kom?

Soms zit er een bocht in een weg buiten de bebouwde kom. Op zo'n weg wordt met hogere snelheid (80, 100, 130 km/u) gereden. Daarom worden zulke wegen zo aangelegd, dat de overgang tussen rechtuit rijden en bocht rijden, en daarna tussen bocht rijden en rechtuit rijden, geleidelijk verloopt.

Vooral bij significante bochten (zeg: een koerswijziging van 45° of meer) is dat van belang.

Dus niet eerst een rechte lijn, daarna een cirkelsegment, en dan weer een rechte lijn. In plaats daarvan een geleidelijk toenemende kromming, gevolgd door een geleidelijk afnemende kromming.

Als automobilist merk je dit doordat je niet "acuut" de bocht inzet, maar *geleidelijk* steeds verder instuurt, dan gedurende de bocht het stuur constant in dezelfde stand houdt, en vervolgens *geleidelijk* weer uitstuurt. Als je goed kijkt, kun je het ook zien.

Mijn vraag is nu: HOE wordt zo'n bocht aangelegd? Zit hier een bepaalde wiskundige functie achter? Zo ja: welke?

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Auto's
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij ligt het gewoon aan de locatie ofzo, en is de functie dat je met de weg meerijdt.. en dat de weg zich aanpast aan de omgeving... maar goed ik leg dan ook geen wegen aan dus ik heb er geen verstand van... Ben wel erg benieuwd of hier een antwoord op te geven is..!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De verkeerskundigen bij mijn vorige werk waren altijd druk in de weer met boogstraalmallen, wegprofielen e.d. om te kijken of de bochten wel aan de CROW-normen voldeden. Er zit wel degelijk een logica en een set regels aan vast. Je zou het eens bij Rijkswaterstaat kunnen vragen: 0900-8002
Antoni
11 jaar geleden
Leuke vraag!

Het beste antwoord

Zo'n overgang heeft de vorm van een clothoïde (ook wel spiraal van Cornu of Euler spiraal genoemd.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ehm, ter aanvulling: http://www.wegenwiki.nl/Clotho%C3%AFde ik ga er verder zelf geen antwoord op geven...
Antoni
11 jaar geleden
iHave, prima antwoord! + 1! bigmomma27, uitstekende aanvulling!
Cryofiel
11 jaar geleden
Wauw, supersnel een superantwoord! Als ik vragen mag: was dit parate kennis, of wist je hoe je dit snel op kon zoeken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wist dat zo'n ding een verbindingsboog heet, de rest was een beetje zoeken. ;-)
Cryofiel
11 jaar geleden
Superantwoord! De vraag kwam in mij op toen ik op een snelweg reed die van richting veranderde en dus een behoorlijke bocht maakte (in dit geval naar links). Ik meende al te merken dat ik vanaf het begin van de bocht mijn stuur met constante snelheid linksom draaide, vervolgens mijn stuur vasthield in de stand van dat moment, en tenslotte het stuur met dezelfde constante snelheid rechtsom draaide tot het weer in de rechtuitstand stond. Dit blijkt dus precies te kloppen. Voortaan weet ik dus dat ik een Eulerspiraal aan het rijden ben!