Wat is het voordeel van achterwielaandrijving?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
20.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is nodig om de auto te laten bewegen.
daardoor rijd hij en dat is een voordeel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@PrutsEinstein: dat kan ook met voorwielaandrijving hoor... ;-)

Het beste antwoord

Elk voordeel heeft ook nadelen, maar daar vraag je niet om. Dus de voordelen.
Bij achterwielaandrijving kun je meer motorvermogen (als je daarvan genoeg hebt) overbrengen op de aangedreven wielen door de gewichtsverplaatsing naar achteren tijdens snel optrekken. Auto's met grote vermogens hebben dus altijd achterwielaandrijving.
Verder heb je minder last van ondersruur. Onderstuur treedt op als de maximale grip van de voorbanden wordt overschreden. Het effect is dat de auto neigt een flauwere bocht te maken dan de bestuurder van de stuuruitslag zou verwachten.
Door deze technishe eigenschappen kun je lekker (en sneller) door bochten scheuren, mits je deze techniek beheerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe zeg je hetzelfde als de anderen, maar de uitleg vind ik beter (;

Andere antwoorden (6)

Met achterwielaandrijving kan je meer trekkracht op de wielen overbrengen. De wilen gaan niet zo vlug slippen. Er is verder de mogelijkheid om een sperdifferentieel aan te brengen, waardoor je nog minder slip hebt.
Van de andere kant is het wel zo, dat je met voorwielaandrijving je auto beter bestuurbaar houdt, gemakkelijker uit de slip haalt.
Slippen is wel spectaculair, dat zie je ook vaak bij rallyrijders, die de bochten doordriften, maar dankzij de achterwiel aandrijving na de bocht weer sneller op snelheid zijn, omdat ze (zoals eerder vermeld) meer trekkracht overbrengen.
jc54
14 jaar geleden
Met achterwielaandrijving kun je meer vermogen op de weg zetten; bij versnelling komt er meer druk op de achterwielen.
Daarnaast kun je als de achterwielen uitbreken in een bocht de auto corrigeren door gas te geven (spin), bij voldoende motorvermogen kun je op deze manier sneller door de bocht dan met een voorwielaandrijver.
Moderne vierwielaandrijvers gaan echter neutraal sturend even snel of soms sneller zonder ze te laten uitbreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@fenix: Citaat:Daarnaast kun je als de achterwielen uitbreken in een bocht de auto corrigeren door gas te geven (spin),
Dit klopt vogens mij niet helemaal. Als je oute overstuurd raakt krijg jr deze met voorwielaandrijving sneller op het goede spoor. Geen + en ook geen - van mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je zegt TX is niet onwaar, bij overstuurd raken nemen de meeste mensen gas terug en dat kan bij een voorwielaandrijver wel maar bij een achterwielaandrijver heeft dit een negatief effect. Bij een achterwielaandrijver moet je juist extra gas geven; in de racerij maken ze daar nog volop gebruik van.
meer fun, lekker driften/makkelijker te corrigeren dan voorwielaandrijving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat zeker een dik voordeel:)!!!
Als een auto met achterwiel aandrijving optrekt dan wordt het gewicht op de achteras groter, door de toegenomen normaalkracht en dat zorgt ervoor dat een achterwiel aangedreven auto per definitie meer trekkracht kan ontwikkelen dan een voorwielaangedreven auto... Bij een voorwielaangedreven auto wordt dit bij optrekken zelfs minder... Dan is het zo dat een achterwielaangedreven auto makkelijker overstuurd is, dat wil zeggen dat die lekker in een bocht kan driften...
Porsche wil niet voor niets achterwiel aangedreven auto´s maken, het voelt veel sportieverder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klopt dat Posche v.n. auto's met achterwielaandrijving maakt, alhoewel een 4x4 eigenlij ook een voorwielaandrijving heeft, dus beide.
Ik zeg voornamelijk, want Porsche heeft ook wel eens auto's gemaakt met alleen voorwieaandrijving. Het eerste model met vierwielaandrijving was de Lohner-Porsche racewagen, die door Ferdinand Porsche persoonlijk bij de klant, E. W. Hart uit Luton in Engeland, werd afgeleverd.
Voordeel; een auto die vooral in de bochten merkbaar prettiger reageert. De bestuurder heeft het gevoel meer met de auto te kunnen en meer controle te hebben. Kortom: rijplezier volop en de drang ieder klaverblad minstens twee keer te nemen!

Nadeel; probeer maar eens een hellende besneeuwde weg op te rijden, dan heb je opeens liever voorwielaandrijving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die DeathDemocracy;

Het voordeel van achterwielaandrijving ga je pas echt merken bij serieuze vermogens en bij de betere auto's. Een Lada had tot in de jaren '80 zelfs nog achterwielaandrijving, maar een (voorwielaangedreven) Golf uit diezelfde tijd stuurt toch echt fijner. Een splinternieuwe BMW 3-serie met de kleinste motor (een 316i dus) is weliswaar een prima sturende auto, maar om de voordelen van achterwielaandrijving te kunnen ervaren is toch echt wat meer vermogen nodig. Plus een dosis rijervaring met voor- èn achterwielaangedreven auto's. Het komt erop neer dat het ontkoppelen van aandrijf- en besturingskrachten een goede invloed heeft op de rijervaring. Voor diegenen die daar voor open staan en er ietwat gevoelig voor zijn natuurlijk. In dit weer zijn dat er niet veel....