Wanneer je bedoeld dat hij zijn functie verliest door erge koude, dan is het antwoord ja.

Een winterband is er meer tegen bestand omdat de rubber samenstelling aangepast is aan kou waardoor zijn functies, zoals grip en elasticiteit, behouden blijft. Dit rubber is wat zachter en slijt sneller.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Winterbanden kunnen in tegenstelling tot zomerbanden niet ´bevriezen´.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer de omgevingstemperatuur lager wordt dan 7C, worden de moleculen in het loopvlakrubber van standaard zomerbanden geleidelijk steeds harder en bevriezen. Dit betekent dat de band minder goed in staat is zich aan te passen aan de contouren van het wegdek, wat op zijn beurt de grip vermindert.

De verbindingen die worden gebruikt in winterbanden bevatten zowel meer natuurlijk rubber als ook grotere hoeveelheden siliciumdioxide. Dit minimaliseert het verhardend effect bij lage temperaturen, waardoor de band meer contact maakt met het wegdek, wat meer grip oplevert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, als je ze afkoelt tot 150° onder nul, vloeibare stikstof en je gooit zo´n band heel hard op de grond dan breekt het in duizenden stukjes kapot...Dus die kunnen wel degelijk zoiets doen als bevriezen... Het wordt zo hard of harder dan glas... En dat kan ook kapot...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alle stoffen kunnen bevriezen, dus een autoband ook. Het is alleen bij elke stof de vraag bij welke temperatuur. (dit hoeft dus niet in alle gevallen onder nul graden celcius te zijn.)