Vanaf wanneer kan een kind in een autostoel van cat. 3?

Mijn kinderen zijn nu net 2 en wegen allebei rond de 14 kilo. Ze zitten nu allebei nog in een autostoel cat. 2 (maxicosi) maar ik vroeg me af wanneer ze normaal gesproken naar het grotere stoeltje overgaan. Is dit echt gewichtsafhankelijk?
Op bijgaande foto het autostoeltje wat ik bedoel

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Het beste antwoord

Wanneer uw kind tussen de 15 en 36 kg weegt zijn de autostoelen uit categorie 2 en 3 voor u kind van toepassing voor de keuze van een autostoel. Het onderscheid tussen categorie 2 en 3 is gelegen in het feit dat een categorie 2 autostoel over geintegreerde gordels beschikt en een categorie 3 stoel alleen gebruik maakt van de autogordel. Bij veel categorie 2 autostoelen kunnen deze gordels verwijderd worden waarna het stoeltje met de autogordel gebruikt kan worden.
Met andere woorden: bij categorie 3 maak je gebruik van de gewone autogordel en je kind kan die zelf losser trekken en dat is gevaarlijk. Je kinderen zijn nog wat klein in gewicht maar je gaat dus pas over als ze én groot genoeg zijn én van de gordel afblijven!

Wij hebben een tussenstoel gehad met een geïntegreerde autogordel die je later ook kon verwijderen en nog later is het een zitverhoger. Ik zal even zoeken naar een link.

Toegevoegd na 1 minuut:
Grappig, die zitjes stonden gewoon op dezelfde site, zie andere bron dus. Die kun je nu gebruiken tot ze oud genoeg zijn om alleen nog van de gordel van de auto gebruik te maken.