Hoe komt het dat van orengine linksgestuurde auto's de tankopening rechts zit en van orengine rechtsgestuurde auto's links?

Het valt me op dat auto's uit Japan of Engeland (landen waar ze links rijden) de tankopening aan de linkerzijde hebben.
En bijvoorbeeld Duitse of Franse (landen waar ze rechts rijden) auto's de tankopening aan de rechterzijde hebben.
Hoe wordt dit bepaald?
Mijn bijbaantje is bij een tankstation daarom valt het me op.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Excuus

Het beste antwoord

Je verhaal gaat niet altijd op.

Bij Saab bijvoorbeeld zijn er modellen waar de dop links zit en er zijn modellen waar de dop rechts zit.

"Zelfs een gerenommeerd merk als Saab gebruikt bij verschillende types linker en rechter tankdoppen door elkaar. Ook een tankdop achter is geen standaard, bepaalde Porsche’s hebben hun tankdop voor zitten. En bij oudere Amerikanen zit de dop soms achter het achternummerbord. Een snelle steekproef langs rijen met geparkeerde auto’s leert dat de tankdop in zeven van de negen gevallen rechts zit. Wil je dus sneller een plekje bij het tankstation veroveren, koop dan een auto met de tankdop links."

http://www.quest.nl/vraag-en-antwoord/waarom-zit-de-tankdop-van-een-auto-soms-links-en-soms-rechts

Toegevoegd na 4 minuten:
Ah, jouw redenatie scheen vroeger wel te kloppen:

" Maar een ander handig ezelsbruggetje is het volgende. Vraag je altijd af voor welke markt een auto in principe ontwikkeld is. Gaat het om een auto die ontwikkeld is voor landen waar rechts gereden wordt? Dan is de kans heel groot dat de tankklep ook aan de rechterkant zit. Waarom? Omdat vroeger de tankstations gewoon langs de kant van de weg stonden en als je klep dan rechts zit kan je makkelijk tanken.

Dat is ook gelijk de reden waarom de uitlaat bij dit soort auto’s meestal links zit. Want dan hebben mensen die op de stoep lopen minder last van uitlaatgassen. Bij auto’s die ontwikkeld zijn door merken die komen uit landen waar ‘aan de verkeerde kant’ van de weg gereden wordt (Engelse & Japanse merken) zal over het algemeen het tankklepje links zitten en de uitlaat rechts. Ook dit klopt tegenwoordig niet meer voor 100%, maar het is in elk geval een handig truucje."

http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/15/aan-welke-kant-zit-jouw-tankklepje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Maar Zweden (Saab) is eerst een linksrijdend land geweest en ging later pas rechts rijden. Misschien komt de tweeslachtigheid daar uit voort?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, daar dacht ik nadat ik mijn "eerste" antwoord geplaatst had plotseling ook aan. Vandaar nog even verder gezocht.

Andere antwoorden (1)

Bij bedrijfswagens zit de tankdop meestal aan de bestuurderszijde, dit is om minder tijdverlies te hebben tijdens een tankbeurt.
Bij personenwagens zit de dop meestal aan de verkeerde kant.
Dit is bedoeld om een evenwichtig gebruik van de pomp te stimuleren om de omzetsnelheid te verhogen.