Hoe krijg ik mijn autoruit het snelste droog?

Ik heb gehoord dat de airco aanzetten een goede oplossing is. Echter, moet je deze dan zo warm mogelijk zetten of zo koel mogelijk om het contrast met de buiten temperatuur niet te groot te laten zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Antwoorden (8)

het maakt niet uit, koud of warm geeft dezelfde invloed. warm zorgt voor extra condens waardoor het langzamer gaat en koud gaat gewoonweg langzamer..in ieder geval beide hetzelfde resultaat (wellicht dat lauw de beste oplossing is)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb behalve de airco ook een blazer speciaal voor de voorruit in de auto en die blaast warme lucht.. mijn ervaring is dat de raam dan het snelste droog is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen airco maar zet de kachel voluit s,morgens en de ventilator op zijn hoogst,en binnen een paar minuten is de ruit droog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De airco op koud doet echt wonderen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet je verwarming zo hoog mogelijk aanzetten en dan even op de rijksweg of doorgaande weg de maximum snelheid rijden. Zo krijg je ze het snels droog. Ke kan ze ook gewoon drogen met een doek.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry. Je bedoeld aan de binnenkant. Als je instapt. De motor en verwarming(blower) aanzetten. Uitstappen en je ruiten schoonmaken. Als je na een paar minuten instapt zijn je ruiten niet meer aangeslagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je airco kan je niet warm zetten. Alleen als je hem uitzet, kan er warme lucht door je airco stromen. Als je de airco aanzet gaat hij koudemiddel comprimeren, waardoor dit afkoelt. Verderop in het systeem, in de warmte wisselaar, ga je lucht van buiten afkoelen, waardoor je vocht uit de buitenlucht haalt. Die gedroogde buitenlucht zorgt ervoor dat je voorruit sneller schoon wordt. Warm wordt de lucht pas als je de kachel aan hebt staan en de motor op temperatuur komt. De lucht gaat namelijk door de airco én door de kachelradiateur. Het zijn dus eigenlijk twee radiateurtjes achter elkaar, eerst wordt de lucht gekoeld én gedroogd, daarna wordt de lucht verwarmd.
jc54
14 jaar geleden
Met een raamtrekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij koelt een airco....
Maar het maamkt niet uit wat je doet. Als de airco aan zet onttrekt deze vocht uit de lucht dus drogen je ramen.
De wind in welke vorm zal misschien iets helpen. maar de basis werking is vocht uit lucht halen door airco