kun je koelvloeistof gewoon bijvullen?

niveau zit onder minimum.
vloeistof is bijna 3 jaar geleden voor het laatst vervangen volgens onderhoudsboekje

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
14.5K

Het beste antwoord

Ja, dat kan! Let wel op dat je je auto eerst minimaal een kwartier stil laat staan. Hierdoor zakt de druk van het expansievat. Doe je dit niet, dan schiet alle vloeistof eruit en dit kan gevaarlijk zijn. Draai de dop rustig los en vul bij tot onder het maximum. Koelvloeistof kan je halen bij de bouwmarkt en zelfs heel goedkoop bij de Action.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hou het niveau de komende tijd goed in de gaten: er kan een lek in het koelsysteem zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je bij het verwijderen van de dop van het expansievat de koelvloeistof laat ontsnappen wordt het hoogtijd om naar de garage te gaan.

Andere antwoorden (2)

Is geen probleem, doch is het verstandig om het bij één soort/merk te houden.
Dit om dat diverse soorten koelvloeistof ook hun eigen vorstgrens hebben ( anti vries ).
Bijvoorbeeld de ene kan tot min 20 en een ander weer tot min 40, mix je die twee dan kan je die waarden niet meer vertrouwen.

Meestal gaat het wel goed, maar ga je met je voertuig de extreme gebieden in dan is dat zeker wel iets om te onthouden.

In noodgeval kan je zelfs leiding of slootwater gebruiken ( koelvloeistof is mengbaar met water ).
Uiteraard dient het bijvullen met koude of afgekoelde motor gebeuren, de motor mag hierbij rustig draaien.

Als je dit doet met een warme of hete motor, gebruik dan een doek om het expansiedop los te draaien.
Eerst een kleine slag opdat hij zijn druk kwijt kan en zodra dat gebeurt is kan je de dop helemaal losdraaien.
Let wel, koelvloeistof bij een hete motor kan extreem heet zijn, dus voorzichtigheid is hierbij zeker geboden.

Wat is nu het verschil tussen de goedkope en de duurdere soorten?
Meestal zijn er in de duurdere soorten additieven toegevoegd.
Bijvoorbeeld voor een reinigende werking of om corrosie tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan,vraag overigens wel even na welke koelvloeistof je erin mag gooien !
Niet elke koelvloeistof mag zomaar in elke auto.

Zo ben ik bekend met de roze en de blauwe,de G11 en de G12.
De blauwe mag dus wel in mijn auto en de roze niet ivm invreten in het blok.

Hou daat wel ff rekening mee !