Hoe zit het met mijn schadevrije jaren als ik met een auto van de zaak ga rijden?

Ik krijg binnenkort een auto van de zaak maar ik heb inmiddels al heel wat schadevrije jaren opgebouwd. Aangezien de auto door mijn werkgever is verzekerd kan het natuurlijk zijn dat ik mijn schadevrije jaren op een gegeven moment verlies. Hoe kan ik voorkomen dat dit gebeurt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.2K

Het beste antwoord

Meestal vraagt de werkgever de no claim verklaring op voor de leaseauto, zodat voor hem de door jou opgebouwde korting doorloopt. Zodra je uit dienst gaat, of geen recht meer hebt op een auto, krijg je een no claim verklaring voor de tot dan toe opgebouwde schadevrije jaren, dus inclusief die met de leaseauto zijn gereden.
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt dan aan de leasemaatschappij. De meeste leasemaatschappijen geven niks om de opgebouwde schadevrije jaren van de bestuurder. Ze hebben vaak een verzekringscollectief met een specifieke korting voor het hele wagenpark. Ze gaan echt niet per bestuurder een korting geven.
paulus811
11 jaar geleden
Haelenaar, ik werk bij een grote organisatie (3000 auto's) en zodra men in aanmerking komt voor een leaseauto wordt de prive opgebouwde korting overgenomen. Dat ze 'echt niet' een korting per bestuurder geven is niet waar, ook de schades en schadevrije jaren in de leaseperiode worden individueel geadministreerd. Zo krijg je in ons geval een no claim verklaring bij uit diensttreding, die je weer kunt gebruiken bij de verzekering van de volgende auto. Dat het soms anders gaat, kan zijn. Maar dit is waarop ik ht antwoord heb gebaseerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee. Want ik weet dat een leaseauto inderdaad normaal gesproken een vaste berijder heeft, maar dat daar vaak nogal wat "losjes" mee om word gegaan binnen een bedrijf. Indien iemand anders toevallig vervoer nodig heeft en de eigenlijke berijder de auto niet nodig heeft kan die "zijn" auto gewoon afstaan. En dat komt regelmatig voor.

Andere antwoorden (2)

Je jaren lopen gewoon door
Volgens mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jouw schadevrije jaren worden een bepaalde tijd opgeslagen. Ik meen me zelf te herinneren dat het maar 1 jaar opgeslagen word. Zet je na dat jaar een auto op jouw naam dan begin je weer van voren af aan.
Met de leaseauto bouw je in pricipe nieuwe schadevrije jaren op waarbij je aan het einde van het elasekontrakt een verklaring kan krijgen van jouw schadevrije jaren bij de leasemaatschappij. Maar jouw eigen schadevrije jaren gaan na een jaar automatisch vervallen.
Ik heb het voorkomen door de auto van de vrouw op mijn naam te laten zetten. Zo had ik toch een auto op mijn naam verzekerd en bouwde ik gewoon verder schadevrij jaren op. Toen ik van werkgever wisselde en zelf weer een auto kocht was er dus niks aan de hand met mijn schadevrije jaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'de' vrouw had geen schadevrije jaren of heeft ze niet nodig?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toen we gingen samenwonen had ze haar autootje op haar ouders naam staan. Dat hebben maar zo voortgezet op mijn naam, om kosten te sparen. Dus. Nee. Ze heeft nooit schadevrije jaren gehad.