Reed in het donker vergeten verlichting aan te doen op een goed verlichtte voorrangsweg. Rechts van mij kwam een auto en gaf mij geen voorrang..?

Ik reed op een voorrangsweg en blijkbaar had ik mijn verlichting niet aan of stadslicht aan. nu stak er zo een auto van rechts (die geen voorrang had over) die zag ik te laat en reed er tegen aan, wie is hier aansprakelijk? ik, de andere automobilist of beide?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.2K
Cryofiel
11 jaar geleden
"Goed verlicht" is relatief. Ik zat eens naast iemand in de auto. Het viel me op dat ze wat slingerend reed. Een stukje verder reed er een fietser in dezelfde richting als wij. De weg was goed verlicht, de fietser had een fel achterlicht en reflecterende trappers - prima zichtbaar dus. Toch reed de bestuurster van de auto tamelijk rechts. Net toen ik er iets van wilde zeggen dat het voor de fietser fijn zou zijn om iets meer ruimte te houden en er niet vlak langs te rijden, rukte ze haar stuur naar links om de fietser te ontwijken. Daarna mopperde ze dat "die fietser vast niet doorhad hoe gevaarlijk het was om zo plotseling uit het niets de weg op te schieten". Wat bleek: de bestuurster kon nauwelijks zien waar ze reed. Voor mij was de weg goed verlicht. De rand van de weg, elk putdeksel, alles wat zich op en rond de weg bevond was prima zichtbaar. Maar voor haar (de bestuurster van de auto) was het donker. Echt donker. Ze reed zo slingerend omdat ze de rand van de weg niet goed kon zien, dus ze was continu aan het gokken of ze wel op de goede weghelft zat. Die goed verlichte fietser had ze pas op het laatste moment gezien; daarom was die fietser in haar beleving plotseling ergens vandaan de weg opgegaan. Ik heb haar genoemd wat ik zag. Daarna hebben we het getest: honderd meter verderop maakte de weg een flauwe (maar zeer overzichtelijke, en goed zichtbare) bocht naar rechts. Aan de buitenzijde van die bocht stonden een paar (goed verlichte) paaltjes. Ik vroeg haar hoeveel paaltjes daar stonden. Haar antwoord: "Welke paaltjes?" Bleek dat ze die hele bocht nog niet eens kon zien, laat staan de paaltjes... Voor haar was dat normaal, maar ze schrok toch wel toen ze hoorde dat ik (en de andere inzittenden) zo enorm veel meer konden zien dan zij. Ze is naar de oogarts gegaan ter controle. Volgens de oogarts was haar (nacht)zicht in orde. Ze zag wel minder dan wij, maar dat is kennelijk normaal voor iemand van 53. -- Mijn conclusie: ga er nooit van uit dat anderen jou 's nachts zien. Zelfs een goed verlichte fietser op een goed verlichte weg kan totaal onzichtbaar zijn voor iemand van 50+. Daar is niets aan te doen, dat is kennelijk normaal.

Antwoorden (2)

Helaas ben JIJ aansprakelijk, immers je had je lichten niet aan wat wel een verplichting is. Hierdoor kon de Rechtskomer jou niet op tijd zien (geen straal van licht). Iets wat je niet kunt zien, kan je ook geen voorrang geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat dit nog een staartje heeft.
Uw "tegenpartij" had u voorrang moeten verlenen ( u reed immers op een voorrangsweg ).
Dus deze is schuldig aan het ongeval.
Doch nu het staartje, u kunt wel aansprakelijk worden gesteld.
Als u uw verlichting op de correcte wijze had gebruikt dan had betrokkene u hoogstwaarschijnlijk opgemerkt en u voor laten gaan.

Er zijn twee begrippen die soms met elkaar worden verward. De 'schuld' die iemand heeft aan de oorzaak van het ongeval is niet altijd hetzelfde als het juridische begrip 'aansprakelijkheid'.
Dat laatste is volgens het Nederlandse recht de verplichting om andermans schade te vergoeden.
Wij spreken hieronder van 'aansprakelijkheid'.
Het gaat een benadeelde in de regel toch om het vergoeden van zijn schade.