Waarom staat er altijd het motervermogen op de achterkant van een auto. bv 1.2i of een 3.0 of 16v? wie weet het antw

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.5K

Antwoorden (4)

Dat is gewoon marketing. En een soort reclame. Bovendien zijn er veel modellen die er uiterlijk hetzelfde uitzien, bijvoorbeeld een Golf diesel en een Golf GTI. Totaal andere motoren, een ander karakter, maar zonder aanduiding zou je geen idee hebben welke auto het is.
Ik rij zelf in een Lupo 3L. Een totaal ander auto als een Lupo 1.4, om er maar eens één te noemen. Mijn auto is van aluminium, het is de zuinigste auto met verbrandingsmotor ter wereld (1 liter diesel voor 33 kilometer), terwijl de Lupo 1.4 maar een gewone auto is, met een benzine motor, en een heel gewoon gemiddeld verbruik.
De aanduiding is het verschil voor iemand die achter je rijdt, en denkt 'wat zou dat voor een Lupo zijn?'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tegenwoordig komen er steeds meer toevoegingen bij die met zuinigheid te maken hebben: greenline, eco, dat soort dingen.
Ten eerste, dat is motor inhoud en/of aantal kleppen.
Achterop mijn auto staat ook:
Opel Vectra Sport en 1.8i 16v

Simpel vertaald:
Opel Vectra, Sport uitvoering, motorblok heeft 1.8 liter inhoud, met injectie en 16 kleppen (4 per cilinder)

Zo laat de fabrikant zien: Kijk eens, wat voor motorblok er in dit model auto zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het vermogen staat zelden achterop auto's 1.2 en 3.0 slaat op de cilinder inhoud en 16v slaat op het aantal kleppen. Autofabrikanten zijn hier lang geleden mee begonnen omdat het een soort van status symbool was. 'Kijk eens wat voor dikke motor er in deze auto ligt' vooral in de tijd dat de turbo algemeen ingevoerd werd zag je dat achterop auto's (je ziet af en toe nog wel Mercedessen rijden waar 'kompressor' achterop staat) Op een gegeven moment ging men over van 2 kleppen per cilinder naar 4 kleppen per cilinder (voor een 4 cilinder dus 16 kleppen; 16V) de eerste fabrikant die dit deed heeft dat heel opschepperig achterop zijn modellen gezet.
In de loop der jaren is het over gegaan in het meer onderscheid maken tussen verschillende types. Aangezien er tegenwoordig zo veel auto's zijn en dan ook nog van elk model 20 verschillende types is het wel handig dat het erop staat, maar verder heeft het bijzonder weinig nut. Voor al 16V en de i achter 1.2 zijn ontzettend achterhaald aangezien praktisch elke motor tegenwoordig 4 kleppen per cilinder en injectie heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tegenwoordig zijn de emblemen zelf ook al helemaal achterhaald. Zo heeft mercedes nu de A45 wat eigenlijk maar een 2.0 turbo is, en bmw doet het met de 550d. Klinkt als een 5.0 diesel, maar is een 3.0 met 3 turbo's