Hoe snel mag ik volgens het bord op de foto om 20.00 uur bij gesloten spitsstroken rijden op deze weg?

Sinds 1 september mag je op veel plekken 130 rijden. Over het algemeen is het me wel duidelijk waar.

Ik heb echter problemen met de aanwijzingen op het bord op de foto.
Hoe snel mag ik hier rijden om 20.00 uur bij gesloten spitsstroken?

Mijn vermoeden is dat ik daar dan 130 mag rijden, maar ik heb enkele mensen gesproken die daar andere ideeën over hadden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
2.1K

Het beste antwoord

De standaard snelheid in Nederland is 130 km/u op de snelweg, tenzij ander aangegeven.

In dit geval, bij het bord van 120, zijn beide onderborden van toepassing. In het geval dat er sprake is van een situatie of tijdstip zoals op het onderbord beschreven, mag je er slechts 120 km/u.

je mag dus slechts 120 tussen 6 en 19 uur.
bij gesloten spitsstroken.

of als er sprake is van beide: gesloten spitsstroken tussen 6 en 19 uur.

in de overige gevallen mag je er 130 km/u.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi, dan had ik hem zelf toch juist geïnterpreteerd. Dank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
duidelijk en correct.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het enige juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, ze konden mij ook niet geheel duidelijk maken waarom ze dachten dat het anders was (maar ze hebben me wel aan het twijfelen weten te brengen, vandaar deze vraag).

Andere antwoorden (2)

Op een traject met een wisselende maximumsnelheid, geldt 130 kilometer per uur ‘s avonds en ’s nachts en geldt overdag een lagere snelheid. De snelheid die overdag (van 06.00 uur tot 19.00 uur) geldt, staat met een bord langs de weg aangegeven met daarbij een onderbord met daarop het tijdvenster (6-19h).

M.a.w. op deze weg mag je dan vanaf 20:00 , 130 km p uur rijden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
indien de spitsstrook dan wel gesloten is.
Om 20.00 uur mag je, als de spitsstrook is gesloten, 130 kmh rijden. Tussen 6.00 en 19.00 uur mag je 120 kmh rijden als de spitsstrook is gesloten. Als de spitsstrook is geopend, om het even hoe laat het is, mag je 100 kmh rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
hoe kom je er bij dat je op een geopende spitsstrook altijd maar 100 km/ u mag rijden. indien er op een spitsstrook een afwijkende maximum snelheid geldt, moet dit aangegeven zijn met borden. het is in elk geval niet standaard dat je op deze stroken slechts 100 mag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de spitsstroken zijn geopend, levert dat gevaar op, omdat de vluchtstroken ontbreken. Daarom wordt de maximumsnelheid verminderd. Die wordt in dat geval aangegeven op matrixborden. Ik heb nog nooit gezien dat die meer bedraagt dan 100 kmh.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rijkswaterstaat maakt het er niet duidelijk op. Want als je gelijk hebt - je hebt een logisch verhaal - dan wordt er bij geopende spitsstrook toch al een snelheid aangegeven. De extra info "bij gesloten spitsstroook" is dan dubbel en verwarrend. En bovendien onleesbaar bij 130 km per uur. Ze zijn helemaal de kluts kwijt. Ze kunnen net zo goed constant de juiste snelheid op de matrixborden aangeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kom je in hemelsnaam bij 100, dat staat nergens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Noa: Klopt, zo gauw de spitsstrook open gaat, dan draaien de bordjes waar 100 op staat open en mag je er inderdaad maar 100.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus Pedro verdient wel wat plussen! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het helemaal met Noa eens dat je hier als gewone automobilist niet snel uit kunt komen. De verwarring en onzekerheid lijkt mij niet positief uitwerken op de verkeersveiligheid. Twee onderborden is teveel, omdat je niet weet wanneer welke bepaling geldt.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Als ik RWS geweest was, had ik gewoon overal van die klapborden neergezet. Zodra de spitsstrook open is 100, als hij dicht is 120, en als het tijd is voor 130 dan op 130 zetten. Voorkomt gewoon verwarring.