Mogen wij met z'n 5en in een auto met 4 gordels?

Een vriend van mij heeft een auto gekocht uit 2007. Er is in deze auto plek voor 5 mensen, maar er zijn maar 4 gordels. Ook op de papieren staat dat de auto max 5 inzittenden mag hebben inclusief de bestuurder. Zijn we nou niet verzekerd als we met z'n 5en in de auto zitten? Of kunnen we een boete voor geen gordel krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
18.8K

Antwoorden (7)

Je mag er gewoon met 5 man inzitten. je kunt alleen een boete krijgen voor geen gordel dragen als je de mogelijkheid hebt om een gordel om te doen. veel old timers hebben namelijk ook geen gordel, deze bestuurders/inzittenden kunnen hier ook geen boete voor krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij moet je gewoon altijd een gordel om in de auto anders mag je niet rijden.
ronron1212
11 jaar geleden
niet bij oldtimers 1mouk1. Maar als je wordt aangehouden daphe91 krijg je niet alleen een boete maar mag je alleen nog met 4 man verder rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraagsteller zegt duidelijk dat er in de papieren staat dat je er met 5 mensen in mag zitten.
ronron1212
11 jaar geleden
De nederlandse verkeerswet schrijft voor dat er voor elke inzittende een gordel moet zijn.
Er mogen evenveel personen in de auto als er gordels zijn. Een persoon extra zonder gordel zal een bekeuring opleveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Nieuw is dat met ingang van 9 mei 2008 in auto’s met gordels op de voor- en/of achterzitplaatsen op deze zitplaatsen niet meer passagiers mogen worden vervoerd dan er gordels zijn. In het oude regelgeving bestond deze beperking niet. Als de beschikbare gordels in gebruik waren, mochten de overige passagiers “los” worden vervoerd."

Het antwoord is dus, dat in deze auto max. 4 inzittenden mogen zitten (inclusief de bestuurder) omdat er maar 4 gordels in zitten.
Computoon
11 jaar geleden
Je kan altijd een boete krijgen voor geen gordel dragen. Je krijgt dan geen boete voor met te veel mensen in de auto zitten zoals bijvoorbeeld met z'n 8en in een kleine puegeot.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de auto moeten net zoveel gordels zitten als dat er passagiers in kunnen. Dus of je hebt niet goed gekeken en er zit nog een derde gordel achterin of pech gehad er mogen maar vier mensen in.
11 jaar geleden
Sinds ik meen '92 maakt niet uit nieuw of oldtimer als er gordels op een ingerichte zitplaats zitten verplicht zo nee dan is er geen verplichting voor die plaats.

Toegevoegd na 11 uur:
Zit er ook niks in het plafond wat bijv renault weleens doet?
Of in de hoedenplank?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er maar vier gordels in zitten mag je er niet met z'n vijven inzitten, of tenminste het kan wel maar je krijgt een bekeuring.
Als in de papieren staat dat het een vijfpersoonswagen is dan moeten er ook vijf gordels in zitten.
Soms zit er een gordel verstopt onder de achterbank? Even zoeken misschien maar in principe moeten er vijf gordels in de auto zitten.