Waarom zit er een gloeispiraalsymbool in een benzineauto ?

Ik mocht pas in even in een Renault Megane rijden, ik dacht dat het een diesel was omdat het zo vlot optrok zonder dat de motor stopte en omdat er een gloeispiraalsymbool op het dashboard zit. Nu zei mijn 'instructeur' dat het een benzineauto is, dus ik heb op internet gezocht en zie dat een andere benzine Megane ook het symbool heeft (zie foto). Ik vroeg me af waarom dat symbool in een benzineauto zit, ik dacht dat het alleen in dieselauto's aanwezig was. Zou iemand mij wat uitleg erover kunnen/willen geven ?

Alvast bedankt,
Arno

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's

Het beste antwoord

De dashboard is universeel en uitwisselbaar, dat antwoord was inmiddels ook al gegeven.
Vandaar dat er een voorgloeiindicator in deze dash zit, doch behoort deze niet aangesloten zijn en ook niet te branden bij contact.
Doch we hebben het hier over een megane en dat zijn wagens bij uitstek voor wat electronica problemen betreft.
Ik kan slechts een paar dingen hieruit concluderen.

Dat de backpanel licht doorschijnt zodat het lijkt dat het lampje brand.
Dat het lampje wel deel uit maakt van de controlecheck en daarom even oplicht ( wel vreemd daar er normalerwijs geen lampje er in hoort te zitten ) maar verder geen functie heeft.
De dash eerder eens uitgewisseld is geweest.
Uw rijinstructeur in zijn alwetendheid toch stiekem in een diesel rijdt.

Dat laatste is eenvoudig terug te vinden op het kentekenbewijs, of als je het kenteken weet via het RDW ( kenteken check )

Of je instructeur is helemaal van het pad af zoals de topicstarter in de hieronder vermelde link. ;)
http://www.roelbroersma.nl/index.php/2009/09/14/myth-busters-benzine-getankt-in-een-dieselauto
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De unstumentenusters zijn universeel voor alle types megane. Het lampje zal in de benzine auto niet zijn aangesloten en ook nimmer gaan branden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat een gloeispiraal zoals u denkt dat in een diesel zit ?
Kan dat niet een symbool zijn voor de ruitverwarming voor en achter, of voor een zetelverwarming.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
C+