Waarom zijn er op bepaalde wegen bevroren bandensporen en andere juist weer niet?

Vandaag merkte ik dat er op een specifiek deel van een weg opeens bevroren bandensporen (heb even geen ander woord ervoor) waren. Heel vervelend en uiteraard best gevaarlijk.

Op andere wegen daar vlakbij lag er weer gewoon sneeuw, maar niets bevroren. Hoe kan het dat het op die bepaalde weg zo aangevroren is? Strooien ze er niet?

Toegevoegd na 20 minuten:
Nog even erbij vertellen dat de weg er pas een paar jaar ligt. Wellicht heeft het toch te maken met wat voor weg het precies is, zoals iemand in het antwoord aangeeft (zoab?).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Bart: dank je!

Het beste antwoord

Ligt er volgens mij aan of het "gewoon" asfalt is of zoab. Bij dat open asfalt gaat het zout in de grote porieën zitten en als er niet heel veel auto's rijden, dan wordt het niet ingereden. Zoab is eigenlijk niet zo lekker als het vriest en sneeuwt.
Bij gewone regenval wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit lijkt mij ook de reden.

Andere antwoorden (3)

Dat ligt aan de wegbeheerder. Rijkswaterstaat en Provincies hebben hoogste 'strooi prioriteit', dus ook 's avonds en 's nachts. Gemeenten en Waterschappen strooien meestal alleen tijdens werkuren, dus overdag.

Zo kan van twee naast elkaar gelegen wegen de een brandschoon zijn terwijl de ander spekglad is.

Toegevoegd na 57 seconden:
Bron: Mijn man ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zijn dat er een boom langs de kant van de weg staat,net als bij mij voor de deur.deze zit vol sneeuw en gaat overdag lekken,dit valt als water op de grond wat aanvriest.ik heb voor mijn deur ook ijs en verder op waar er geen bomen staan ligt dan nog sneeuw.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ze op het ene stuk meer gestrooid hebben(omdat ze even moesten wachten op een tegenligger)waardoor de sneeuw door het strooizout is gesmolten wat vervolgens weer opvriest.
Al met al leuk al die sneeuw voor de kinderen,maar voor het wegverkeer weer levensgevaarlijk!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vwb je 1e alinea lijkt me dat sterk, het is echt een paar kilometer. En echt op het hele stuk die sporen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oke dat had ik niet begrepen,maar toevallig hebben we dat hier ook namelijk op de plekken waar bomen staan,en in een straat met allemaal bomen heb je dat helemaal erg langs de kant van de weg.dus vadaar dat ik die link legde!!!
Er is in ieder gemeente een strooi beleid. Hoofdwegen. route van openbaar vervoer, landelijke fiets route, routes langs bejaarden tehuizen, Brandweer uitruk routes, Ziekenhuizen. enz enz.

Toegevoegd na 1 minuut:
Opvriezen heeft veel te maken met de ondergrond en of de weg veel bereden wordt.