Moet je je koppeling intrappen als je remt bij gladheid?

Ik hoorde zojuist dat het schijnt dat je je koppeling in moet trappen als je plotseling tot stilstand moet komen bij gladheid. Ook zei men op het nieuws dat je je koppeling in moet trappen als je door een bocht gaat.
Mij is altijd geleerd, tijdens rijles, dat je juist ervoor moet zorgen dat je niet je koppeling in moet trappen omdat je dan minder grip hebt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
5.1K

Het beste antwoord

Het lijkt mij het meest verstandig om de verbinding tussen je motor en wielen te verbreken (door de koppeling in te trappen) bij het remmen. Dat doe je toch anders ook al?

Door een bocht gaan bij gladheid is een ander verhaal:

Dit heeft alles te maken met de aandrijving! Heb je voorwielaandrijving dan kun je eventueel het stuurgedrag corrigeren door de aandrijving (zonder ingetrapte koppeling) te laten bestaan en eventueel wat 'gas' bij te geven. Dit brengt je auto 'met bijsturen'dan weer op het goede spoor. Maar bij achterwielaandrijving ligt het totaal anders. Dan kun je je auto niet d.m.v. je aandrijving in het juiste spoor krijgen. Het tegenovergestelde gebeurd dan nl. dat je je auto overstuurd.

Ik zou zeggen in geval van twijfel: "met ingetrapte koppeling en bij gladheid pompend remmen"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Nee, pompend remmen is totaal verouderd! Dat mag alleen nog met auto's zonder ABS! Alle auto's hebben toch inmiddels wel ABS? In dat geval gewoon, heel simpel, maximaal remmen. De ABS zorgt ervoor dat de remkracht wordt teruggeregeld tot het maximum dat nog effectief is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Creofiel: Had ik FF niet bij nagedacht. Dit is een correcte reactie als ale auto's ABS hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De koppeling trap je normaal bij het remmen ook niet in. Pas op het laatste moment, zodat de motor niet afslaat.

Andere antwoorden (10)

nee dat is niet goed !! als je de koppeling intrapt gaat die juist glijden !! bijsturen als je dat kan zo niet moet je dat leren !ook in de bocht is dat heel fout !! ook niet goed voor de moter !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koppeling in de bocht: nee
Als je glijdt wel, totdat de wielen weer grip hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@domtic: De vraag was toch bij gladheid?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat staat er toch ook?
'Als je (bij het remmen) glijdt wel, totdat de wielen weer grip hebben.' Zo beter?
Ik had begrepen van een aantal personen die een slipcursus hebben gevolgd, dat dit wel moet inderdaad.

Ik vond het zelf ook vreemd, doordat je dan niet met je motor afremt.
Ik zou het persoonlijk alleen doen om snel terug te schakelen zodat ik extra afrem bij het remmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Remmen lukt toch niet, dus daarvoor hoef je koppeling niet los te laten. Wanneer je je koppeling indrukt worden je banden niet meer aangedreven door de motor. Dus komen je banden eerder op een snelheid die gelijk is aan de snelheid van de weg eronder. Dus heb je eerder weer grip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Dccdegruiter;

Als je auto echt gaat glijden gas los, koppeling in en zo mogelijk voorzichtig bijsturen. Niet remmen! Als er geen andere krachten op de wielen werken is de boel sneller weer bestuurbaar. Zelfs de remmende werking van de motor kan de wielen al laten blokkeren en dan is er helemaal geen sturen meer aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, eerst de koppeling en dan rustig bij remmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas, de meeste antwoorden zijn fout. Koppeling in betekent remmen.

Waarom?

Wat doet je auto als je in de bocht de koppeling intrapt? (probeer het eens op een veilig terrein) Jawel, die wil dan rechtdoor met al zijn 1000 Kg of meer.

Wat doet je aandrijving? Die trekt de auto door de bocht (en dat wil de massa van de auto niet) Koppeling in = aandrijving weg. Auto wil nu rechtdoor (en gaat rechtdoor) en als ie schuin staat gaat de achterkant van de auto je ook nog eens voorbij. (Probeer het, (op een veilig terrein!) het is echt waar)

Als je het niet redt in de bocht. Dan koppeling in en BOVENOP DE REM!! Als je vaart wilt minderen is dat het enige recept. Dooir de ABS blijft de auto bestuurbaar terwijl je remt (kijk maar eens op filmpjes over ABS. Dan zie de wielen een ogenblik blokkeren, dan weer los dan weer vast, zo snel kan niemand pompen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je slipt dan ja koppeling in. Zolang je niet slipt Nooit aan je koppeling komen.

En als je slipt probeer het stuur in de richting te houden waar je heen wilt. Heb je abs dan goed door remmen heb je geen abs dan geleidelijk remmen.

Zolang het rijdt probeer gelijke kracht op de aandrijving te houden. In bochten ook alles gelijk houden en niet aan de koppeling komen als je niet slipt!

Ik heb 10 jaar met een touringcar alle winterdorpen in Frankrijk en Oostenrijk bezocht. En glijden is en blijft doodeng. Je moet kalm blijven terwijl je hartslag naar 200 slaat. Het enige wat goed is is zowieso bij gladheid rustig rijden. Haast is funest. Liever een uur te laat dan dood thuis komen riepen wij altijd.

Ik ben 1 keer in een slip gekomen met een bus vanuit Remouchamps (Maastricht Luxemburg) in de Ardennen naar beneden midden in de nacht op een ijsbaan gekomen. zo glad. Doodeng. 50 man achter je en maar proberen de bus recht te houden.
Ik dacht nog: rust, stuur in de richting houden die ik wil en
de wagen laten uitrijden zolang er niks in de buurt is gaat het goed. langzaam voel je dan de wagen weer grip krijgen. EN toch laten uitrollen totdat je bijna stil staat en dan weer rustig gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als je in de slip gaat, koppeling in en tegen sturen, en dan tegen het blokkeren aan remmen zonder ABS, en met ABS gewoon remmen, beter is te proberen om niet in de slip te raken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
If ABS: koppeling intrappen en volle plank remmen
If not ABS en RWD: remmen en van koppeling afblijven
If not ABS en FWD: remmen en koppeling intrappen