Dit heeft met meerdere factoren te maken, zoals o.a. :

* Vering, stug of slap, een enorm verschil
* Luchtdruk in de banden
* Banden soort en maat
* Stijfheid van de carrosserie van de betreffende auto
* Stroomlijning van de auto

Neem een ouderwetse eend.. die heeft hele slappe vering en die zie je dus ook helemaal schuin gaan in de bochten, terwijl een auto met sportief en strak geveerd onderstel nagenoeg recht op de weg blijft "plakken"

Luchtdruk in de banden, weinig druk, zal de auto over de weg slingeren, te veel druk zal hij ook niet prettig rijden omdat hij teveel stoot

Bandensoort, erg smalle banden houden de auto niet op zijn plek, en veel te brede banden geeft de auto meer kans op slippen bij nat wegdek. Het mooist is droog en warm weer, en brede banden.

Stijfheid van de carrosserie, niet voor niks worden er in sportauto's veerpootbruggen gebruikt om de stijfheid te verhogen. Hierdoor zal een auto minder torderen/buigen (En ja, dat doet een auto echt onder die omstandigheden!)

Stroomlijning, Bijv door middel van een spoiler wordt de auto bij hoge snelheden meer tegen het wegdruk gedrukt, door de rijwind
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

Ha, die Sjaak;

Wegligging is eigenlijk een vaag gedrag. Het weggedrag, de besturing en de handelbaarheid worden bepaald door de doelstelling van de fabrikant: wil hij een sportieve of comfortabele auto bouwen? De ervaringen van de constructeur speelt een rol, net als de ingewonnen adviezen. Dan is er natuurlijk ook altijd de factor geld: hoe meer er wordt geïnvesteerd, des te beter het resultaat. En dan zijn er nog de technische componenten: wielen & banden, veren & dempers, type ophanging, gewicht & zwaartepunt, stijfheid van de carosserie, noem maar op.

Toegevoegd na 31 seconden:
"vaag gedrag"-> "vaag begrip"