Heeft de voetganger voorrang? (Zie uitleg)

Wanneer ik met de auto op een rotonde rij en ik eraf wil en er kruist mij een voetganger (die nog op de rotonde blijft) heeft deze voorrang ongeacht of er een zebrapad is. Rechtdoorgaand verkeer gaat immers voor afslaand verkeer. Maar wanneer deze tegen de rotonde inloopt heeft deze dan nog steeds voorrand?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
9.3K

Het beste antwoord

Verkeer dat de rotonde verlaat, is afslaand verkeer. Vanuit die optiek heeft een voetganger voorrang op de rotonde, ongeacht in welke richting hij loopt. Maar het is wel van belang om in de gaten te houden hoe ver het trottoir van de rijbaan af ligt. Als dat meer dan x meter is (ik dacht dat 5 meter de grens is) dan geldt dat het trottoir niet meer onderdeel uitmaakt van de rotonde, en heeft de voetganger (zonder zebrapad) bijgevolg ook geen voorrang meer.

Een identieke situatie geldt overigens voor fietsers op de rotonde: zelfs op de rotondes waar bij de fietspaden een bord staat 'nadering voorrangskruising' hebben de fietsers bij rechtdoorgaan (dus op de rotonde blijven) voorrang op het verkeer dat de rotonde verlaat. Behalve als het fietspad meer dan 5 meter buiten de rotonde is gehouden, dan is het een aparte weg geworden en geldt weer wel het voorrangsbord...
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Volgens mijn bescheiden mening, heb je op een rotonde een verplichte rijrichting, echter geen verplichte looprichting. Dus, hij blijft voorrang houden.
jc54
14 jaar geleden
Ha, die Rick1234;

Als je bij een afslaan naar een zijstraat overstekende voetgangers kruist hebben die ook voorrang, ongeacht welke kant ze opgaan. Dat is bij een rotonde dus niet anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer u als bestuurder voorrang moet verlenen hangt af van de weg waar u rijdt. Bestuurders zijn alle weggebruikers met uitzondering van voetgangers

Er zijn rotondes waar u voorrang moet verlenen en rotondes waar u voorrang moet krijgen. Bij het naderen van een rotonde gelden dezelfde voorrangsregels en voorsorteerregels als bij een kruising. Wilt u een rotonde oprijden waar geen verkeersborden of verkeerstekens staan die de voorrang regelen, dan moet u voorrang krijgen van al het verkeer dat op de rotonde rijdt.

Wilt u een rotonde oprijden waar verkeersborden en/of verkeerstekens staan die de voorrang regelen, dan moet u voorrang verlenen aan alle bestuurders die op de rotonde rijden.

Alles mooi copie paste van onderstaande bron.
Dus even samenvattend. Een voetganger heeft nooit voorrang op een rotonde, tenzij anders staat aangegeven. Bijv. met een zebrapad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand een fout maakt, al dan niet opzettelijk, is hij niet vogelvrij verklaard. De verkeersregels blijven gelden.

En volgens mij is een voetganger geen bestuurder en dus niet gebonden aan de verplichte richting van een rotonde. Maar ik ben geen expert...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn geen looprichtingen op een rotonde, wel voor auto's, dus en principe heeft hij voorrang. Maar ook als hij dat niet zou hebben zou ik niet doorrijden, regels zijn om het verkeer veilig te maken. Dus veiligheid eerst, regels tweede zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt aan:

Of er haaientanden tussen jouw en de voetganger zijn.

Bij afslaan moet je altijd de regel, ik kijk tegen de voorkant of achterkant aan van de voetganger aan, toepassen.

Heeft de voetganger een hulpmiddel bij zich.

Advies: Geef hem/haar voorrang, want als je voetgangers en/of fietsers aanrijdt moet je van goede huize komen om je gelijk te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk moet je die voetganger voor laten gaan, het is rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg, ongeacht of hij of zij links loopt (dus tegen de rotonde in). Als je namelijk een rotonde rond blijft lopen of rijden, ga je volgens de wet rechtdoor,daar is het een rotonde voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De rechtdoor lopende voetganger heeft voorrang op de afslaande automobilist, ongeacht in welke richting deze loopt.