Wat voor velgen onder band 165/65/R14?

Hallo,

ik heb nu standaard velgen met wieldoppen (165/65/R14), deze wil ik gebruiken voor winterbanden en nieuwe velgen aanschaffen. Moet ik dan kijken naar 14 inch velgen als ik dezelfde banden wil houden die ik nu op mijn standaard velgen heb?

Gr

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
2.1K

Antwoorden (3)

Ja dan moet je naar 14" velgen kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn heel veel verschillende velgen die allemaal 14" zijn en toch compleet andere maten hebben.
Ja, 14 inch is de diameter van de velg. Dus de banden moeten een 'gat' hebben van ook 14 inch, anders past het niet. Maar je moet ook kijken naar de breedte van de velg. De banden die je nu hebt zijn 165 mm breed (het eerste getal op de band) en kunnen dus niet op een hele brede 14 inch velg.

Er zijn twee dingen die je moet overwegen. Als de zomerbanden die je om de nieuwe velgen wilt leggen nog een milimeter of 3 profiel hebben, zou ik meteen nieuwe banden om de nieuwe velgen laten monteren. Overweging twee is dat als dat voor alle 4 de banden geldt, je misschien ook wel 15 inch velgen en banden kunt nemen. Die zijn iets makkelijker verkrijgbaar en staat vaak net iets mooier op een auto. Als dat laatste je geen snars interesseert (wat ik me kan voorstellen), ga dan voor de goedkoopste oplossing, maar koop wel velgen en banden van een goed A merk. Bij banden gaat het gezegde 'goedkoop is duurkoop' erg vaak op.
paulus811
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij 15" velgen moet er ook weer gekeken worden naar welke banden er op kunnen zodat het geheel ook nog eens past in de wielkast en niet ergens aanloopt. Plus dat je dan banden met een andere rolomtrek krijgt wat weer invloed heeft op o.a. de kilometerteller.
paulus811
11 jaar geleden
Petrahd, door een plattere band te nemen, blijft het in de wielkasten passen en blijft ook de rolomtrek min of meer gelijk. Één inch meer is meestal geen probleem. Hooguit lever je iets in op het veercomfort, maar dat zal met 15 inch ook wel meevallen. In de US rijden ze tegenwoordig al met 30inch rond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens, maar het stond niet in je antwoord dus vandaar mijn reactie. Voor jou is het waarschijnlijk allemaal vanzelfsprekend maar gezien de vraagstelling denk ik niet dat de vraagsteller dit ook allemaal gelijk begrijpt. Alsnog een plusje!
paulus811
11 jaar geleden
Dank je en je hebt gelijk, dat stond er niet bij in de gedachte dat de vragensteller zich nu voorbereid (wat goed is), maar uiteindelijk naar een bandencentrum gaat om e.e.a. aan te schaffen. En daar weet men wat wel/niet kan. Neem tenminste niet aan dat ie zelf met bandenlichters aan de slag gaat ;-)
Sowieso 14 inch ja, maar er zijn nog meer dingen om op te letten. Het hangt niet alleen af van de maat van je banden maar ook van je auto, er zijn meerdere velgen waar deze banden op passen maar die passen niet allemaal op je auto. Kun je er niet achter komen welke maat velgen je nu hebt? Dan weet je gelijk precies welke maat je nodig hebt.