Kun je aangehouden worden als een agent meent te kunnen zien dat je jonger dan 18 bent, en dus nog niet mag autorijden?

Ik bedoel in een situatie waarbij je niks verkeerd doet, er niet wordt gecontroleerd, maar je toch aangehouden wordt omdat een agent je er jong uit vind zien. Is dit toegestaan? Lijkt me namelijk erg lullig als je er (van afstand) jong uitziet, terwijl je als 18+ bent.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja natuurlijk en er zijn zat jongeren die dit overkomt. Vaak wel jongens want meiden kunnen zich makkelijker ouder laten lijken (en die lijken ook vaak wel ouder). Heb er wel eens wat over gelezen, ook jongens die geen bier kregen in een cafe ;)

Het beste antwoord

Een agent heeft geen reden nodig om iemand aan te houden. Je mag altijd gecontroleerd worden op het bij je hebben van rijbewijs en geldige autopapieren.

Dat een agent je misschien aanhoudt omdat je er jong uitziet, zal hij/zij waarschijnlijk niet zeggen.
paulus811
11 jaar geleden
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
verwar de term aanhouden en staande houden niet. aanhouden betekent dat iemand rechtens van zijn vrijheid wordt beroofd en mee moet naar het bureau.
paulus811
11 jaar geleden
Klopt, het is inderdaad "staande houden". Dank voor je mail trouwens, sportief!

Andere antwoorden (3)

de agent kan je staandehouden en een controle uitvoeren op grond van de wegenverkeerswet. dus hij kan je vragen naar je rijbewijs en als je die niet bij je hebt, kan hij je vragen naar je id-kaart. als je je niet kan identificeren kan je aangehouden worden op grond van de wet id.

als je gewoon direct je rijbewijs kan laten zien, dan ben je er snel vanaf en kan je snel weer verder.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Jazeker, een agent mag iedereen aanhouden, zonder zich te hoeven verantwoorden. Ook mag hij altijd vragen naar je rijbewijs en papieren, en natuurlijk moet de burger deze ten alle tijden laten zien (bij zich hebben).
Maar...als blijkt dat de papieren in orde zijn en de persoon in kwestie een geldig rijbewijs heeft, dan is hij ook verplicht je laten gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag aangehouden worden als er het vermoeden bestaat dat er iets niet klopt, dus dat mag gewoon.