Kan ik nieuwe voorbanden (zomerbanden) combineren met M+S achterbanden?

Op mijn auto zijn M+S-banden gemonteerd. Auto zo tweedehands gekocht, vorig jaar. Profiel van mijn voorbanden is minimaal en overweeg aanschaf van twee nieuwe (zomer-)banden. Achterbanden zijn nog in zeer goede staat met meer dan voldoende profiel en nog lang niet aan vervanging toe. Kan ik zomer en M+S banden combineren zonder dat dat het rijgedrag nadelig beinvloedt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
5.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Profiel van M+S banden zegt niets.
Belangrijker is de productiedatum van die banden. (Caravangebruikers en gebruikers van een aanhanger maken ook die fout en denken dat het goed zit met het profiel, terwijl de band al honderd jaar aan vervanging toe is.)
Maak liever een deal met een bandenhandelaar bij u in de buurt. M+S banden of winterbanden hebben zachter rubber en slijten harder indien u ze niet juist toepast. De auto breekt eerder uit in bochten.
Wat u beoogt is verkeerde zuinigheid en levenssgevaarlijk voor u en andere verkeersdeelnemers.

Antwoorden (3)

Dat kan zeker. Het maakt niet zoveel uit wat voor banden je erop doet. Vooral in de zomer is dit niet echt van belang. Ik weet zeker dat je verschillen niet merkt. (als je normaal rijd dan) Je combinatie heeft dus geen invloed op de nadeligheid van het rijgedrag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft al aan dat je voorbanden versleten zijn, dus ik neem aan dat de auto voorwielaandrijving heeft. een deel van je vraag kan ik dan ook bevestigend beantwoorden: het kan...

Je moet er alleen rekening mee houden dat je het stuurgedrag van de auto nadelig veranderd. de grip achter laat dan te wensen over en je kunt wel eens erg dwars komen te staan....
Als noodgreep is het altijd beter dan kale voorbanden, maar ik raad je toch aan 4 gelijke banden te (laten) monteren.

De winterbanden kun je dan bewaren en mischien met een paar extra velgen van de sloop bewaren voor de komende winter. en dan bij erg slechte omstandigheden die banden op de aangedreven as zetten. moet ik nog zeggen dat 4 M+S dan beter zijn?

Toegevoegd na 5 dagen:
winterbanden zou je bij een temperatuur boven de 15 C beter kunnen verwisselen voor de zomerbanden. Maar ik moet eerlijk zeggen dat hier in Duitsland (waar we winterbanden moeten hebben) vaak de laatste paar mm van oude winterbanden in het voorjaar oprijden. Winterbanden met minder als 4 mm hebben geen zin meer bij glad weer.
En in de herfst vanaf een graad of 10 weer terug naarwinterbanden om niet door een nachtvorst verast te worden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo

Nee je kan beter 4 banden dan vervangen

Want de m+ s banden zijn voor zeer lage temperaturen.

-40 tot + 5 graden !! Dat is ook de reden dat de voorhanden weggesleten zijn !

Het rubber van de m+s banden is veel te zacht met warm weer !!

Daardoor krijgt de auto een dronken gevoel in de bochten omdat de achterbanden dan te veel zwalken

Ook aangenomen dat u een voorwiel aangedreven auto heeft

Beter is het om nu 4 banden te kopen en in de winter 2 nieuwe winterbanden tevens kunt u op de sloperij of marktplaats voor een klein bedrag 4 stalen velgen kopen waar u de 4 winterbanden dan om heen laat leggen

Dit kost u in eerste instantie wel iets meer

Maar zal op de lange duur voordeliger en veiliger Zijn

Normale banden zijn en beter in de zomer lente herfst en gaan veel langer mee omdat het rubber harder zal zijn bij temperaturen boven de 10 graden

Winter banden zijn veiliger in de winter omdat het rubber zachter blijft bij tempraturen onder de 10 graden en daardoor meer grip zullen hebben