De zekering van mijn 3 usb adapters in de auto zijn kapot. De een is 5 A de anderen 1 en 2 A Moet ik precies dezelfde terugplaatsen of niet?

Ik heb een sigaretten aansluiting Splitter voor in mn auto en een USB adapter om de tomtom op aan te sluiten. Als laatste ook nog een FM-zender. allen voorzien van sigaretten aansluiting. De splitter heeft dus 5 Ampere. De USB adapter 2 A en de FM zender 1 A.

Nu was de USB adapter stuk dus heb ik geprobeerd of het met de Zekering van de Fm zender, en daarna met de zekering van de Splitter weer zou doen. Echter, die zekeringen sprongen er gelijk uit. Waarschijnlijk ergens kortsluiting in de USB adapter.

Moet ik nu voor alle apparaten aparte Amperage Zekering kopen of zou in allemaal 5 of in allemaal 1 A ook werken en veilig zijn? Ik kom op internet namelijk alleen pakketjes van 10 of 100 van dezelfde amperage tegen en moet anders dus 3 verschillende pakketjes kopen..

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
2.8K

Antwoorden (2)

Ja je moet precies dezelfde terugplaatsen. Dit omdat de adapters blijkbaar elk een verschillende maximale weerstand hebben. Overigens zou ik naar de garage gaan dan krijg je het of gratis of voor iets van een eurotje of 2. Wat je zelf al zegt het kost niet veel voor een doosje van 100 maar je moet drie verschillende dozen hebben. Bij de garage hebben ze dit allemaal.

Ik heb bij het vervangen van mijn radio eens de helft van alle zekeringen doorgebrand. Geen dashboard functionaliteit of niets meer. Ging naar de garage kreeg gratis zekeringen en ze deden de radio er even in zetten. Dit is wel hele goede service maar voor paar eurotjes ben jij ook wel klaar ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft eigenlijk je jezelf al antwoord. USB-adapter kapot (kortsluiting of gewoon overbelast)! Dat moet een reden hebben. Heeft het in het verleden wel goed gewerkt? Zo ja, dan is er in of na de adapter wat mis(-gegaan). Als het vanaf het begin al misging (wat ik niet uit je tekst begrijp) is de belasting gewoon te hoog.
Niet gaan rommelen met zwaardere zekeringen. Lichter mag altijd, maar dat maakt de belastbaarheid minder.

Zoals ik het nu lees zou ik de adapter maar vervangen.