Waarom worden kentekenplaten gecensureerd op internet terwijl je ze in het "echt" toch ook gewoon kan zien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
22.3K

Het beste antwoord

omdat die gene er in "het echt" zelf voor heeft gezorgd dat je het kenteken kon zien (hij heeft er immers zelf voor gekozen om langs jouw gezichtsveld te gaan rijden). bij een foto/video ligt dit anders, want degene bij wie die kentekenplaat hoort (de autorijder) heeft er vaak niet voor gekozen om de foto/video op het internet te zetten. dat is iemand anders.

daardoor komt de privacy in het geding. als jij rondloopt in de stad en ik maak een foto van je die ik op het internet zet..dan zou het een veemde stelling zijn als ik zou zeggen "ja dat mag toch want je loopt daar".

nu valt er een hoop voor te zeggen (en laat gv een echt genuanceerd - in dit geval juridisch - onderbouwd antwoord niet toe). maar de kern van het antwoord ligt er in dat je iemand privacy aan zou kunnen tasten. (via kenteken registers kan je soms achter de naam van de eigenaar komen, en zodra iets via iets identificeerbaar is (vergelijk een IP adres) dan heb je te maken met persoonsgegevens die niet zomaar mogen worden verwerkt).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het om sites als Marktplaats gaat, dan denk ik dat de verkoper bang is dat de privacy in het geding komt.

Dat is echter onzin, want je kunt via de site van de rdw alleen wat standaardgegevens opvragen en lijken of de apk nog geldig is en of de auto niet gestolen is.

Natuurlijk kan een verkoper ook iets te verbergen hebben en daarom het kenteken afplakken.

Als ik een leuke auto zie op Marktplaats, dan wil ik per se het kenteken erbij hebben, zodat ik de eerste gegevens (gewicht, bouwjaar, apk) kan checken. Is het kenteken er niet bijgegeven, dan heb ik ook geen interesse meer in de auto.

Wil je aan de hand van een kenteken persoonlijke informatie achterhalen, dan zul je wellicht de politiecomputer moeten kraken.