Citroen C5 zal worden gebouwd bij Opel, maar helaas zonder de hydractive III veersysteem, wordt dit veersysteem dus niet meer aangehouden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Vroeger waren zo'n beetje alle Citroëns voorzie van hydro-actieve vering. Gaandeweg verdween die vering bij de goedkopere modellen. Laatstelijk was die vering alleen nog tegen extra kosten bij de laatste C5 te verkrijgen en nu verder dus helemaal en misschien later ook bij de C6. Jammer!

Het is inderdaad zeer jammer dat dit systeem verdwijnt maar ik moet toegeven dat met andere eenvoudigere systemen tegenwoordig nagenoeg hetzelfde comfort wordt bekomen. Het moet ook gezegd dat de laatste C5 "zachter" was met de conventionele ophanging ! De hydraulische vering werd destijds vooral ontwikkeld omdat in frankrijk de wegen bijzonder slecht waren. De DS was dan ook een zwevend tapijt tov zijn tijdsgenoten. Met de spectaculaire verbetering van de wegen de laatste jaren kan je je de vraag stellen of ze absoluut nog zo zacht moet zijn. Die zachtheid heeft ook haar nadelen (overhellen, wiegen). Ikzelf reed als sinds mijn 18de met hydraulische Citroens. Nu (45jaar) omwille van gezinsuitbreiding met een monovolume C8. Een stuk stugger maar niet echt oncomfortabel te noemen. Blijft het feit dat ik ooit met een Citroen CX tegen 160km/u een klapband had vooraan rechts. Ik kon de auto perfect controleren en reed nog 2 km verder tot op een parking. Met de huidige veringen had ik waarschijnlijk in de krant gestaan. Wie zal het zeggen ? Het hydractive principe van de XM, Xantia, C5 ,C6 daarentegen is wél overgenomen door de grote merken. Porsche, Mercedes, RR, Bentley,Bmw, Audi etc...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100