Waarom moet je nieuwe banden inrijden?

Voor mijn nieuwe auto heb ik winterbanden gekocht. Die moet ik eerst inrijden: gedurende de eerste 500 km hebben ze nog niet de maximale grip, en dus niet de maximale remvertraging.

Wat gebeurt er met de banden tijdens het inrijden? Anders gezegd: wat is het verschil tussen wel en niet ingereden banden?

Extra vraag: waarom maakt de fabrikant het rubber niet al meteen zo, dat het ingereden is? 500 km laten draaien op een machine moet te doen zijn, en misschien, als het alleen om de oppervlaktestructuur gaat, kan de fabrikant de "ingereden" structuur meteen al aanbrengen.

Wie kan mij dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
7.9K
Cryofiel
14 jaar geleden
Interessante vraag, heb ik me ook wel eens afgevraagd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag +

Het beste antwoord

Alle nieuwe banden (vooral winterbanden) moeten de eerste 200 à 300 km worden ingereden met een gemiddelde snelheid op droge wegen, om het loopvlak af te slijten.

Er zijn verschillende redenen om dat te doen:

banden worden gevulkaniseerd in verhittingsvormen, die uiterst nauwkeurig worden vervaardigd (1/100 mm) en die uitsluitend zeer gladde oppervlakken vertonen.

Anderzijds bevatten de vormen niet alleen al de details van het loopvlakpatroon met ontelbare profielgroeven, maar ook al de markeringen en een groot aantal luchtgaten. Al die elementen houden de band tegen wanneer hij uit de vorm wordt verwijderd.

De band kan alleen gemakkelijk en zonder vervorming uit de vorm worden verwijderd wanneer hij niet aan de vorm blijft kleven. Daarom worden banden langs buiten ingespoten met een siliconeachtige lossingsmiddel.

En dat middel moet worden verwijderd van het loopvlak door de band in te rijden op droge wegen, zonder daarbij te scherpe bochten te nemen of te hard te remmen. Pas na het ondergaan van een dergelijke inrijprocedure bereikt een nieuwe band zijn optimale prestatieniveau en zijn volledige
grip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Wauw lora, heel goed, hoe komt het dat jij zoveel van banden weet? Ooit in de racesport gezeten? Blijft nog slechts de vraag: waarom verwijdert de fabrikant die siliconenlaag niet? Door de banden "in te rijden" op een soort draaibank, dan wel door een chemische / tribologische / thermische behandeling?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee wij hebben zelf ook winterbanden en vandaar dat ik het wist maar voor de juiste omschrijving heb ik een site opgezocht. Nee ik heb nooit in de racesport gezeten maar mijn man is er helemaal gek van. Waarom ze het niet gelijk in de fabriek doen weet ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn winterbanden stond zelfs 500 km (of stond dat nou in het instructieboekje van de auto?). Ik ben wel heel benieuwd waarom de fabriek het niet doet. Lijkt me een verkoopargument, en het komt de veiligheid ten goede, dus zou het me niet verbazen als hier wetgeving voor zou komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan. Het gaat tenslotte om de veiligheid. En als je deze eronder hebt laten zetten en gaat gelijk op wintersport in Duitsland zijn ze dus nog niet betrouwbaar. Ook weer raar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, goeie alweer, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Aan de andere kant, ik heb het even nagezocht, en die 500 km komt uit het instructieboekje van mijn Golf Plus. Volgens anderen is het 200 km. Maar zelfs als we het grootste getal nemen (500 km dus), dan nog zijn je banden ingereden voordat je echt in de bergen komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat klopt daarom heb ik ook Duitsland geschreven met Winterberg in mijn achterhoofd. Op jouw vraag 500 km, beetje vanuit de grensstreek wonend. Dan komen deze mensen namelijk niet aan de 500 km. De sneeuw kan je namelijk ook heel vroeg overvallen net begin Duitsland. Maar dan weer de vraag mensen in Oostenrijk kopen nieuwe banden en rijden daar gelijk mee de bergen in waar sneeuw ligt en deze doen er niet eerst sneeuwkettingen onder.

Andere antwoorden (4)

De vezels gaan zich zetten naar de auto... De rubberdeeltjes gaan zich verzetten tegen de krachten die er dynamisch optreden... De statische wrijving van de band en de ondergrond zet zich naar de krachten die er optreden...

En omdat afhankelijk is van de auto en van de ondergrond kan de fabrikant dat niet voor je doen...

zodoende...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
100-150km wordt er gezegd, maar als je dat op de snelweg doet, dan zijn de randen nog steeds glad.

Waar het om gaat is dat je het gladde laagje van je band gesleten hebt. Dit doe je door je hellingshoek steeds iets verder op te bouwen totdat je je band helemaal geraakt en schoon hebt. Op een bochtige weg heb je dat missch. na 10 km al voor elkaar. Op de snelweg na 150km nog niet.

Wat je ook kunt doen is een leeg parkeerterrein opzoeken en daar rondjes rijden. Steeds iets schuiner. Dan heb je het laagje er met 10 minuten vanaf.

Succes.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm, waarom dan die 500 km die bij mijn banden stond (of in het instructieboekje, dat zou ik moeten nazoeken)? Rondjes rijden op een parkeerterrein is natuurlijk onnodig milieubelastend, en een ergernis voor de omwonenden. Verder zou je antwoord best kunnen kloppen, dus als er een min mocht komen, is die niet van mij.
Hallo Rotaluclac,
Alle banden moet je inrijden !
Dit komt omdat de band voor het monteren op de velg eerst met vet word ingesmeerd
Daarna word de velg + band gebalanceerd door middel van plak of slag lood op de velg
Het balanceerapparaat geeft exact aan op welke plek het lood moet komen

Dus als je meteen hard optrekt zal (door het vet op de band) de velg eerst draaien zonder de band mee te nemen en dan klopt de plaats van het lood niet meer en gaat de auto trillen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de banden en wiel op elkaar aangepast moeten worden, dit heeft wat tijd nodig.