mag je met een dichtgeplakte (door aanrijschade)linkerdeur rijden?

door een aanrijding is de deur aan bestuurderszijde ontzet.in/uitstappen gaat nu via het rechterportier.
de auto is verder helemaal in orde.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.9K
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Of het mag weet ik niet. Maar ik zou er toch wel iets aan laten doen. Als er nu (nog iets) iets gebeurd kun je niet snel uitstappen als dat nodig mocht zijn. Maar dat is een keuze die je zelf maakt natuurlijk.

Het beste antwoord

Het wordt vaak voor eventjes gedoogd. Zodat jij de gelegenheid hebt dit te vermaken.
Maar op het moment voldoet jou auto niet aan de eisen. APK technisch zal hij afgekeurd worden. Je kunt immers na een fikse aanrijding tegen je rechterdeur niet veilig de auto verlaten.
Een agent mag er dus wel een bekeuring voor geven. Gezien de auto moet een reparatie niet zo duur zijn. Een deur is makkelijk te verkrijgen bij een sloopbedrijf en er zit weinig elektronica in dat voor problemen zal zorgen.
Ik zou het dus zeker laten maken op korte termijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel.ik heb morgen een afspraak met een carrosseriebedrijf.

Andere antwoorden (1)

Als de 'dragende constructie' van de auto schade heeft opgelopen als gevolg van de aanrijding mag je er niet meer mee rijden. Overigens: als de linkerzijeru geheel is dichtgeplakt kun je ook niet meer kijken in de linkerbuitenspiegel. Dat is echter een verplicht onderdeel van iedere auto. Als je daarin niet meer kunt kijken, mag je sowieso niet meer in de auto rijden.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb foto toegevoegd.
Computoon
11 jaar geleden
Van de site van het RDW
"Keuring na schade
De politie of douane kan uw kentekenbewijs innemen als uw voertuig beschadigd is of als er een afwijking tussen voertuig en kenteken is geconstateerd. Vervolgens kunnen zij in het voertuigregister van de RDW een signalering plaatsen dat het voertuig gekeurd moet worden. Schade-experts kunnen ook een signalering bij de RDW laten plaatsen. Zij beoordelen namens de verzekeraar de (zware) schade aan een voertuig.

Als er bij uw voertuig een dergelijke signalering in het voertuigregister is geplaatst, ontvangt u hierover schriftelijk bericht. Als u een voertuig koopt waarbij al eerder een signalering is geplaatst, dan staat het volgende op het tenaamstellingsbewijs:
'Schade, RDW keuring nodig. Zie www.rdw.nl'.

U kunt de eisen omtrent schadevoertuigen vinden in hoofdstuk 7 van de Regeling Voertuigen op wetten.overheid.nl." Dat hoofdstuk 7 heb ik hieronder geplakt: (http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk7/Artikel71/geldigheidsdatum_29-05-2012) 1.

Een schadevoertuig moet na herstel voldoen aan de in dit artikel vermelde eisen.

2.
De voor het betreffende voertuig opgenomen eisen in hoofdstuk 5, paragrafen 0, 1, 7, 8 en 10 zijn van toepassing.
De in hoofdstuk 5, paragrafen 0, 1, 7, 8 en 10 vermelde wijze van keuren is van toepassing.
3.
Het chassis, frame dan wel de zelfdragende carrosserie moet de oorspronkelijke maatvoering hebben.

Visuele controle.

4.
De wielstanden moeten overeenkomen met de fabrieksgegevens.
Visuele controle.
5.
Indien elektronische veiligheidssystemen aanwezig zijn, moeten deze goed functioneren.
Visuele controle.
6.
De autogordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zijn beschadigd. Indien gordelspanners geactiveerd zijn geweest moeten deze zijn vervangen.
Visuele controle.
7.
Airbagsystemen moeten goed functioneren en moeten zijn voorzien van een deugdelijke waarschuwingsinrichting die in werking treedt zodra het systeem faalt.
Het contact wordt ingeschakeld, waarbij het waarschuwingslampje moet gaan branden. Vervolgens wordt de motor gestart. Wanneer het waarschuwingslampje uitgaat, mag er vanuit worden gegaan dat het systeem functioneert.
8.
Op plaatsen waar is aangegeven dat zich een airbag bevindt, moet een niet geactiveerde airbag aanwezig zijn.

Visuele controle, indien mogelijk, door middel van het uitlezen van het elektronische systeem.
9.
Het voertuig moet van deugdelijke bouw en inrichting zijn.