In een auto zou men (altijd) beschermt zijn tegen blikseminslag. Hoe zit dit met een Cabrio want daar hoor ik niemand over?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
1.7K

Het beste antwoord

"We gaan er gemakshalve maar even van uit dat u niet met open kap door een onweersbui zult rijden. Dat scheelt u namelijk niet alleen een nat pak, maar het is in bepaalde gevallen ook veiliger. Zonder kap biedt uw Peugeot geen enkele bescherming. Een cabriolet met gesloten kap kan het principe van de 'Kooi van Faraday' benaderen, als de kap maar een metalen frame heeft. Een cabriolet kan dus wel degelijk enige bescherming tegen blikseminslag bieden. Sommige fabrikanten claimen dat hun cabrio's met gesloten kap volkomen veilig zijn in een onweersbui. Volkswagen zegt dit over zijn Golf Cabrio."

http://www.bliksem.nl/index.php?c=faqdetails&id=924
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Peugeot ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
...die heb ik ook niet. Ondanks dat gegeven toch het beste antwoord.

Andere antwoorden (2)

In een cabrio, dus met het dak open niet. de rubbers (geleidt niet) van de auto zorgen voor bescherming. je zou wel beschermd zijn aan zij- en onderkanten maar niet van de bovenkanten. dus heeft een cabrio geen nut als bescherming.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een auto werkt als een kooi van Faraday.
Daardoor kan de bliksem niet binnen in dit omhulsel.
Met een cabrio heeft u dat effect niet meer waardoor u NIET beschermd bent.